STM – här för att stanna?

Idag tisdag och på onsdag är det avslut på det omfattande MONALISA 2.0 och start av STM Validation-projektet. (STM – Sea Traffic Management)

Båda projekten har delfinansierats av EU inom ramen för transportfrågor. Vi kommer att vara i Göteborg och antalet anmälda är smått otroliga 270 personer.

En av kärnpunkterna i projektet är ruttutbyte mellan olika operatörer oavsett om de är till sjöss eller sitter iland. Ursprunget till tänket kom när vi 2009 funderade över begreppet e-Navigation, som IMO har definierat, och vilka nyttor med en e-Navigations etikett som skulle kunna tillföras på en brygga.

Under färd till sjöss så är det girar och möten med fartyg som brukar ställa till. Oftast för att man har dålig koll eller man har felbedömt lägesbilden och tar sämre beslut.

Det är fem saker, minst, man som vakthavande behöver veta: Var är jag? Vart ska jag? Var är den jag möter samt kurs och fart (gärna id också).

Alla dessa fyra saker kan man lätt finna ut med sjökort, radar, ARPA, GPS samt AIS, men den viktiga femte informationen saknas däremot fortfarande och det är:

Vad är den andres intentioner: Vilken är färdvägen och tänker de hålla sig till den eller har de andra planer? Här tar vi oftast till VHF för att klara ut de frågorna, vilket ibland inte blir kristallklart i alla fall.

För tågtrafik är detta ganska enkelt, de håller sig helst till spåren, och så läggs det miljarder på ATC. Nästan lika klart är vägtrafiken med avgränsade körbanor och körfält, med rondeller samt blinkers och trafikljus så är det reglerat till max. Flygtrafiken är det som mest liknar sjöfarten, med möjligheten att fritt välja hur och var man vill flyga, de ligger nämligen också under UNCLOS, MEN, de har i Chicago konventionen-1944, kommit överens om att reglera hur och var man flyger samt att alla vet vad alla håller på med, -ish..typ. Vilket är livsnödvändigt för flygsäkerheten.

Att ändra UNCLOS är i princip omöjligt men överenskommelser om best practice är alltid möjligt. Att dela information typ routes mellan parter på ett snabbt, säkert sätt inom ramen för den s.k. e-Navigations definitionen är precis det som MONALISA-projekten jobbat med och vi har nu tagit fram ett s.k. Route exchange format som i dagarna standardiserats i IEC 61174 ed 4.

Detta innebär att den route som fartyget följer kan utbytas mellan fartyg och även med land på ett digitalt sätt oavsett fabrikat på utrustningen vilket gör att den femte viktiga frågan blir löst. Sen kan ju ett fartyg plötsligt gira dikt när som helt, likt en bil som blinkar vänster men svänger höger eller kommer över på mötande vägbana. Men om ett systematiserat trafikflöde införs så får vi utgå från att det följs (typ TSS områden). Normalfallet ombord är ju att man följer sin förplanerade rutt vare sig den ligger i ECDIS eller inte.

Och kan vi byta route informationen snabbt och digitalt även med land så uppstår genast massor av möjligheter att assistera fartyg och hamnar med ett brett spektra av service och tjänster. Om alla som är involverade i lastens väg från fabrik till butik typ hamnen, lotsen, befraktaren, agenten, bogserbåtar m.fl. ger det fantastiska möjligheter att optimera de egna processerna så inte bara ekonomin blir bättre utan även ger höjd säkerhet och bättre miljö.

Nog är väl så det en god ansats? Under resans gång har tyvärr många tolkat in en dold agenda med mål att styra fartyg från land men inget kan vara mer fel. Det handlar om att förse dem ombord med korrekt information i rätt tid istället för en massa information i otid vilket bara rör till det ännu mer. En av de främsta fördelarna som jag ser det är att med STM så görs en enda rapportering och det är vid avgång. Den informationen finns sen tillgänglig för alla som är behöriga att ta del av den och de ombord kan lägga full fokus på navigering och manövrering istället för att rapa upp samma info om och om igen längs färdvägen.

MONALISA 2.0 har finslipat på alla detaljerna i ovanstående frågor och i STM Validation-projektet som varar till 2018 skall vi testa allt detta i stor skala. DET skall vi berätta om de kommande dagarna.

 

Se även www.monalisaproject.eu

Stay tuned

 

 

Kommentarer

  • Karina Linnér

    Tack för ett mycket informativt blogg-inlägg!

  • Anonymous

    Ett godkännande och krav från IMO är en förutsättning för att detta ska fungera.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]