Noterade denna skiss häromstundens och det går inte att undvika att fundera på vilket sätt detta kommer att slå inom vår sektor.
Att delningsekonomin är här och förändrar vår värld är helt uppenbar. Uber har stora planer att bli världsledare inom transportsektorn och på vilket sätt kan det i så fall spegla sig i den maritima miljön. Fragmentisering av de fartygsoperativa segmenten är ju heller inget nytt.
Så här ser det ofta ut i dagens fartygsdrift
Ägare
Operatör
Befraktare
Charterers
Assurans
Finansiär
Besättning befäl
Besättning manskap
Drift av olika
departement ombord
Alla från olika länder med ibland kontradikta lagstiftningar.
Informationsdelning, som vi jobbar hårt med just nu inom STM Validation-projektet har idag en helt annan betydelse än hur det sågs förr.
YOU share, YOU lose !! är vedertaget axiom, berätta inget, dela inte med dig, då förlorar du. UNCLOS ”innocent passage” ligger som en våt filt över oss.
WE share WE Win!! är framtiden. Som ju redan är här som ni såg I början. Vad som sker sen en tid tillbaka är ”the death of the middleman” . Mellanhänder som lever på att system inte är användarvänliga eller saknar information kommer att få det kärvt sägs det. Människor idag sköter själva sina egna ärenden via smartphones och appar som har gjort en mängd tjänsteföretag obsoleta. Men å andra sidan så är väl Facebook, Alibaba och Uber inte heller nåt annat än just digitala nätbaserade” Middlemens” utan eget substantiellt värde……
Kommentarer
Jonas
Du svarar själv på din fråga Ulf, mellanhanden är lång ifrån död, den bara byter skepnad!
Och i tider av renodling där var och en skall bara göra det dom är bäst på så kommer fler mellanhänder att behövas.
Artikeln är stängd för fler kommentarer