Innovation

Innovation – ett spännande ord som andas framåtblickande. Populärt är det också nuförtiden, alla svänger sig med det, särskilt våra politiker. För att Sverige skall kunna vara med och konkurrera i framtiden så måste vi bli vassa på innovationssidan.

Men vad betyder ordet innovation egentligen och vad är det som räknas som en innovation eller inte?

Det finns många tolkningar samt en hel del skrivet om detta och jag har rotat runt lite och fastnat för följande:

  • En innovation innebär en ny produkt, tjänst eller process, ny organisation av verksamheter eller nya marknader alternativt nya kundbehov
  • En innovation är kopplat till nyttiggörande, till exempel kommersialisering
  • Den innehåller något som är nytt eller bygger på gamla kunskaper som används på ett nytt och innovativt sätt
  • En innovation finns först när lösningen når ut till marknaden eller skapar upplevd nytta i brukarledet
  • En innovation är således en utnyttjad kompetensbaserad konkurrensfördel

Jag tycker det låter ganska bra men läsarna är välkomna med fler förslag. Det är ett brett fält i alla fall, det kan vi konstatera.

Det finns något som på engelska heter disruptive innovation och det är när något nytt kommer som kullkastar en hel marknad och helt nya affärsmodeller uppstår. En av mina favoriter är när freonet och kylskåpet uppfanns. Hela ishanterings industrin slogs ut på kort tid. Issågare, islager, isutkörare med flera, byttes på kort tid ut mot kylskåpstillverkare, försäljare och reparatörer med mera.

För ett företag gäller det att snabbt kunna ställa om sin produktion när sådana innovationer ser dagens ljus annars blir man snabbt förbisprungen och företaget dör ut. Facit i Åtvidaberg är ett varnande exempel på hur det kan gå när ett företag som tillverkar en fulländad produkt inte hänger med i utvecklingen utan endast ser till kvartalsredovisningen och vinstmaximering för aktieägarna.

Innovatörer och forskare skapar ofta förutsättningarna för att företag blomstrar men de ersätts tyvärr ganska snart av ekonomer som endast ser på hur svarta siffrorna kan bli.

Minst lika viktigt som en idérik innovatör är att det skapas jordmån för friska idéer. Det måste finnas utrymme att gå ”utanför boxen” och detta är, skulle jag vilja påstå, bland det svåraste i hela innovationskedjan. Politiker pratar ju sig varma om Innovation Sweden, men hur är det tänkt att kanalisera ner visionerna till myndigheter och företag? Inom företag och myndigheter, hur skall man med avstamp i de politiska visionerna agera för att skapa myllan där innovativt spånande kan få fäste?

Det är en viktigt nöt att grubbla på och en oerhört viktigt förutsättning för att få snurr på företagandet, nya produkter osv, vilket skapar tillväxt, mer jobb, välfärd med mera.

Vi får börja så här så skall jag i en bloggpost snart lyfta fram århundradets disruptive innovation inom sjöfarten. Stay tuned som de säger i väster!

Ulf

Kommentarer

  • Peter Särs

    Inom sjöfarten är containeriseringen ett gott exempel på disruptive innovation

    • ulf

      nu har du ju avslöjat vad som kommer i nästa blogg 🙂 du har helt rätt !

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]