Förr eller senare händer det

CES-mässan som precis startat i Las Vegas är alltid vansinnigt spännande och det som visas där påverkar oss oftast, vare sig vi vill eller inte. Kanske mest som privatpersoner men även inom yrket. För sjöfartens del är det långa eftersläpningar men förr eller senare händer det.

Nu blir trenden, som hållit på ett tag, extra tydlig när tech- och bilföretagen går ihop i fusioner, som tidigare bedömts osannolika och ibland kanske aningen meningslösa.

På bilmässan förra hösten syntes stora elektronikföretag och nu på CES tar bilindustrin upp 25 % av ytan! Vad betyder det och vilken utveckling för det med sig? Ingen vet exakt hur det här kommer att utveckla sig, men att kommande bilgenerationer inte blir som förr kan vi nog lugnt räkna med. Det var inte många år sedan de stora bildrakarna skrattade åt Elon Musk och Tesla men de leendena har numera stelnat.

Minns tillbaka hur mobiltelefonin såg ut strax efter millennieskiftet, sisådär 2003-2004. Nallen ringde vi med och kanske lite SMS, Nokia hade 50 % av världsmarknaden. Jag tror inte ens Steve Jobs insåg hur fort hela spelplanen skulle ritas om 2007, till där vi är idag. Behoven har ändrat skepnad och dagens generation ”the Millennials” tänker annorlunda än gårdagens. För dem har till exempel Kurt Cobain alltid varit död…

Bilen ser vi fortfarande med metallic, coola fälgar, 0-100 på några sekunder och läderklädsel som viktiga attribut, men kommer iPad-kidsen att ha de värderingarna? Tror inte det. Se filmen ”En man som heter Ove” så fattar ni! De har andra behov och det har de listiga företagen Apple, Microsoft och Google fattat. De satsar nu stort på bilmarknaden och siktar bland annat på att smälta ihop uppkopplingen och internet of things med mobiliteten som bilen erbjuder. Samtidigt tränger sig delnings- och den cirkulära ekonomin in i samhället, läs Uber och Air BnB.

Som om inte det räcker för att skaka om oss så har vi Volvos breda satsning i Göteborg på självkörande bilar, och de är näppeligen allena utan fler söker de spåren. Mina gamla kaptensceller mäktar inte bända huvudet runt framtiden men kartan kommer att ritas om och det rejält. Jag skrev lite om autonoma skepp för ett tag sedan vilket fick många att kasta sig in i debatten. Fastän jag själv kanske är en smula betänksam mot en sådan utveckling så vill jag inte hålla det för otroligt att innan jag lämnar in benhögen och tackar för lånet, så är det en vanlig syn väster om Vinga.

Det skulle förvåna mig storligen om inte tekniskt ansvariga på ledande rederier redan har börjat fundera i dessa banor. Det går inte att undvika att reflektera över när Google kommer med open sea maps med körinstruktioner för fartyg på samma sätt som man idag med sin bil hittar fram till hotell, flygplatser med mera genom att bara skriva in adressen i sök-fönstret. I bilen räknar manicken ut och pratar med en när det är dags att svänga. Kanske inte alltid den smartaste vägen men det funkar ju. Och steget till att låta rösten tala om för mig när det är dags att svänga till att man kopplar rösten till ratten kan ju inte vara så långt borta?

Om man lägger in fartygets alla statiska och dynamiska värden, GPS har ”läget” under kontroll, och knappar in nästa Port of Call, borde det då inte vara tämligen basic att med digitala sjömätningar kunna få en hyfsad dator med listiga algoritmer att lägga ut rutten. Som är säker dessutom. Eller som kollega Fredrik brukar säga ”Hur svårt kan det va!!”  

Fredrik 1

Kollega Fredrik

 

Ja varför inte? Om flygplan, tåg och bilar kan manövreras utan omedelbar mänsklig hand så varför skulle inte fartyg under vissa förutsättningar och fartområden kunna hanteras på annat sätt än som plägas idag? 

Det pratas, inte helt sällan aggressivt, om den navigerande nautikern versus den övervakande nautikern. Men när autopiloten blev hyggligt pålitlig, GPS och ECDIS kom ombord, så har karaktären på bryggtjänsten ändrats rejält sen vi gubbar måst ha HO 249 under armen för att ta ner stjärnorna. I princip är väl nautikern idag mer systemövervakande än handfast navigatör? Att flytta över de uppgifterna till remota platser ligger väl då nära till hands.

Förr var navigeringen huvudämnet för styrmans- och kaptensklasserna men idag vet jag inte om just det lockar särskilt mycket. Hur skall man då få ungdomen att längta till sjöss? Jag nämnde i en tidigare blogg hur man skulle göra jobbet mer attraktivt ombord. Men frågan kanske är felställd. Varför skall vi locka unga duktiga människor till sjöss? Om de kan sköta samma jobb från en uppkopplad dator iland kan de hantera multipla enheter och ha dubbelt så roligt! Samtidigt som de kan hämta ungarna på dagis, se Makrillarna få stryk av Bajen och ta en öl med polarna efteråt.

Utvecklingen går framåt och det är bara att hacka i sig och hänga på. Klamra sig fast vid hur det var förr lönar sig illa, då blir man rökt likt Facits räknemaskiner. Känner mig väldigt priviligierad som hann uppleva att tvingas förlita sig på stjärnfixen i gryningen och att ibland få ligga flera dagar i hamn. Stuveriet gick hem över helgen, vindarna var ljumma och landgångsskjortan nyvaskad. Vågar inte lägga till det sista, för idag är det inte helt pk…

Hamnbild UlfSv

En bild från tiden då fartygen låg i hamn (men vilken hamn?)

Kommentarer

  • Sjöing,/Bsc.Eng.(Energy Technology) Nils Eric Sjöstrand

    Detta är säkert inga problem med fartyg. Under den tiden jag var i Salenrederierna så hade bl andra Kaj Janerus långt framskridna planer på obemannade fartyg. hade inte oljekrisen kommit och krisen för Salen hade det nog redan funnits liknande fartyg. Man hade planerat att ha en mindre bemanningsstyrka för tankfartygen i Rotterdam som manövrera ut fartygen ur hamn . En motsvarande styrka skulle alternera mellan Cape Town och hamnar i Viken. På den tiden hade man inte så många satelit fixar som idag, Nu kan man ju få mycket god uppdatering via ett band a GPS sateliter. Maskinerna har redan sen slutet på 1960-talet gått utmärkt med obemannade maskinrum. Kommer ihåg Sea Saga 350 båt hade vi endast ett fåtal larm mellan Viken och Europa och dessa var från inert gasanläggningen där trycket sjönk i tankarna när vi gick från varmt till kallt vatten. Var mycket imponerat av all den automatik som Kockums installerade. När det gäller bilar tror jag inte på dess säkerhet, vidare har elbilarna fått sådan uppbackning som dem inte är värda. Man måste betänka hur man använder el och var ifrån den produceras.El är en högenergiprodukt som bara skall användas där inga andra alternativ finns. Det pågår idag forskning inom motorområdet bl annat på Lunds Tek. Högskola där man lyckats konstruera dieselmotorer som går på bensin och tänder utan tändstift. Motorena har en termisk verkningsgrad på 55 % och kan drivas med lågoktanig bensin som det finns överskott av idag. P.g.a. att alla tyngre fordon mestadels går på dieselolja och p.g. av att många köpt personbilar med dieselmotor är det idag brist på ren diesel och värre blir det när man i princip fasar ut tyngre oljor för sjöfarten. Professor Bengt Johansson på LTH är nog en av de främsta forskarna på förbränningsteknik i världen se deras hemsida: http://www.mhf.se/client/files//mf/2014-02//14-15_Svenska%20forskare%20utvecklar%20dieselmotor%20som%20drivs%20med%20bensin.pdf
    MVH
    Nils Eric Sjöstrand

  • Lars H. Bergqvist

    Man kan nog börja med one-man-bridge och ta bort utkiken på natten.

  • Magnus Drake

    Tack för ett mycket initierat inlägg. Jag håller helt med dig om att dessa visioner kommer att besannas. Förändringar i väder då? Blir säkert inga problem heller, när man får data om aktuella parametrar till landoperatören. Väderobsar och prognoser är ju också väldigt tillförlitliga idag och kommer säkert att bli ännu bättre. Kapning då? Här ser jag dock ett problem. Hur ska man skydda sig mot detta? Hela båtar riskerar att försvinna med last och allt.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]