”Inget slår nöjd personal som berättar om sina upplevelser”

 E n av de bättre sakerna med att sommaren står för dörren är att sjöfarten får välkomna all ny personal som kommer till oss. Jag har ingen aning om hur många som sjöfartsbranschen anställer för en sommar, men att det räknas i tusental är säkert. Alla prognoser säger också att det kommer bli en bra sommar, en svag krona gör att antalet besökare till Sverige kommer att öka. Reser man med en färja under sommarmånaderna är chansen stor att man inte möter ordinarie personal utan i stället sommarpersonal som kanske gör sin första sommar inom sjöfarten.

Vi vet alla vilken brist det är på personal just nu. Det finns inget som tyder på att bristen minskar framöver, snarare tvärt om. Därför är det inte helt omöjligt att fler tillfälligt anställda i sommar stannar även efter sommaren. Då vill vi i branschen givetvis ha de bästa, de mest motiverade, de som verkligen vill jobba inom sjöfarten. Så låt oss verkligen ta chansen denna sommar att visa upp sjöfarten för den tillfälliga personalen på bästa sätt. Då kommer vi att få motiverade medarbetare som kan arbeta och bidra i sjöfartsbranschen i många år framöver.

Jag vet att många aktörer inom vår bransch arbetar med NKI (Nöjd Kund Index) där man mäter hur man står sig emot andra, om gör man rätt saker. Enligt en undersökning gjord på Handelshögskolan kostar det 5 gånger mer att värva en ny kund än att behålla en gammal och 25 gånger mer att få tillbaka en missnöjd kund som lämnat. Med sociala medier sprids dessutom missnöje som en löpeld påhejat av alla som någon gång känt sig ignorerade som kund.

På samma sätt fungerar det med personal. En sommarvikarie som blivit bra behandlad och fått relevant feedback på sitt arbete kommer berätta om företaget och branschen på ett sätt som framställer den i allmänhet positivt. Medan den som blivit förminskad, fått oklara instruktioner eller stött på osunda värderingar berättar det för många fler. Möjligheten att sprida sitt missnöje på sociala medier ökar genomslagskraften och riskerna att det sprider sig. Detta är något vi måste ta med oss när vi välkomnar nya in i sjöfarten. Alla passar inte in, vissa vill inte men målet måste vara att alla ska ha en positiv bild av sjöfarten.

Låt oss ta vara på den här sommaren och göra det bästa för dem som anställs. Tillsammans kan vi se till att ingen får höra orden ”du är bara en sommarvikarie”. Lyckas vi med det kommer vi i september att ha över tusen ambassadörer för sjöfarten som i skolor, på kalas och arbetsplatser i land berättar om hur bra och fantastisk sjöfartsbranschen är. Vi kan genomföra hur många rekryteringskampanjer som helst, men inget slår nöjd personal som berättar om sina upplevelser.

Denna krönika publicerades först i nummer 05/2023 av Sjöfartstidningen

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]