Viking Line blev snackisen

Under den gångna veckan har det stora samtalsämnet på Åland varit entledigandet av Viking Lines vd Mikael Backman. Det är första gången någonsin som styrelsen bestämt sig för att skilja en vd från sitt jobb i detta bolag och mediavågorna sköljer vilt och planlöst åt olika håll. Konspirationsteoretikerna är i spinn och analyserna yviga. Jag tror verkligheten är mycket enkel. Uppdraget att vända Viking Lines förluster till vinst blev Backman oöverstigligt. Han kom från en bakgrund som kryssningsarrangör på RCCL och trodde konceptet och biljettpriserna kunde föras över till Viking Line. Det lyckades delvis på nya Viking Grace men ganska dåligt på de övriga fartygen och där närmar vi oss den verkliga utmaningen för Viking Line, Rederi Ab Eckerö och, om än i något mindre mån, Tallink Group. Intjäningen räcker inte till för att täcka kostnaderna. Lönerna klarar man nätt och jämnt men det sker på bekostnad av produktutveckling och nyinvesteringar.

Så vad väntar då Viking Lines nye vd Jan Hanses och hans organisation? Tyvärr inga sötebrödsdagar. Bygget av Viking Grace var nödvändigt och framåtinriktat – men dyrt och svårt att finansiera över tid, särskilt som lönsamheten lämnar mycket att önska. Färjetrafiken mellan Finland, Åland och Sverige är uppbyggd kring extremt låga biljettpriser vilka är svåra att höja. Jag tror inte det finns någon färjetrafik i kanske hela världen som är lika billig, för resenärerna. Det är synd och fantastiskt samtidigt. Synd om rederierna men bra för konsumenterna, åtminstone kortsiktigt. Nästa år infaller dessutom svaveldirektivet vilket i ett svep kommer att höja bränslekostnaderna med uppemot femtio procent – det blir synnerligen intressant att se hur kunderna reagerar på det. Lägg sedan till att Viking Line och Rederi Ab Eckerös fartyg är gamla och maskinerna oändamålsenliga och därmed oekonomiska. Dessutom är det svårt att hitta nya passagerare, trafiken har hittills bedrivits extremt framgångsrikt och marknaderna är finkammade. Man har vad man har och måste arbeta utifrån det.

Vad kan man då göra? Den som har svaret på den frågan kommer att gå en ljus framtid till mötes. Jag hör dock till dem som hellre ser ett halvfullt glas än ett halvtomt. Det finns en efterfrågan på produkten. Folk vill resa, roa sig och flytta stora mängder gods mellan länderna. Där är framtiden, fast antagligen annorlunda än i dag. Kanske finns den framtiden utomlands, vilket bland andra Godby Shipping visat. Det är ett faktum att som passageraroperatörer betraktade är både Viking Line och Rederi Ab Eckerö extremt skickliga. Kanske är det möjligt att sälja kompetensen på export? 

Vad Mikael Backman ska göra i fortsättningen har jag såklart ingen aning om men han har ju överraskat förut! För några år sedan gjorde jag en större intervju med dels Backman och dels vice vd Pavlos Ylinen om deras visioner för bolaget. Sett i backspegeln är det de säger rätt intressant och i dag är båda borta från det bolag de försökte rusta upp.

Skärmavbild 2014-03-23 kl. 12.03.21

 Här är det enkla skälet till varför jag tror att Viking Lines styrelse känner sig nödgade att byta vd. Resultatet sjunker och räddades bara tack vare försäljningen av Isabella år 2013. Det måste till krafttag för att på riktigt vända den negativa trenden. Graferna är tagna ur rederikoncernens senaste årsberättelse. Framtiden är alltså väldigt utmanande för Viking Line som hör till Ålands absolut största arbetsgivare.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]