Ulabrand till Åland

RS Ulabrand är det förpliktande namnet på Ålands nyaste sjöräddningsfarkost som i vår ansluter till den flotta som gör farvattnet runt Åland säkrare att färdas i. Ålands sjöräddningssällskap har för 600.000 euro köpt Ulabrand från Norska Redningsselskapet och står därmed bättre rustade än någonsin tidigare för att hantera även större fartygsolyckor.

Målet för den frivilliga sjöräddningsorganisationen är att rädda människoliv och begränsa skador på miljö och egendom. Priset får anses vara förmånligt vilket är ett resultat av ett sedan många år tillbaka djupt och fördjupat samarbete mellan ålänningarna och de norska kollegerna. Ulabrand klarar 24 knop vilket gör att hjälpen är snabbt framme vilket, som alla vet, är avgörande då läget är skarpt. Fartyget är även certifierat för oljeskyddsberedskap och klarar de flesta former av farliga miljöer. Detta spelar också väl in i den helåländska strategin mot oljeutsläpp som formulerats av Ålands landskapsregering. Hittills har beredskapen varit rätt låg trots Ålands utsatta geografiska läge med intensiv fartygstrafik över främst Ålands hav. I och med nyanskaffningen kommer landskapets oljeskyddsberedskap att förbättras avsevärt.

Ålands sjöräddningssällskap har under de senaste åren på ett långsiktigt och målmedvetet vis förnyat sin flotta. Först kom skräddarsydda Svante G och sedan den svenska sjöräddningens arbetshäst som döptes till Björkskär i fjol somras. En stor del av nyanskaffningarna finansieras med hjälp av PAF-medel men även privata donatorer och försäkringsbolaget Alandia har varit med och delat ansvaret. Under de kommande åren ska detta resultera i ett fördjupat samarbete mellan Ålands sjöräddningssällskap och Alandia, ett av världens ledande försäkringsbolag för såväl små båtar som stora fartyg.

Det förpliktande namnet då?

Jo, Ulabrand var smeknamnet på lotsen Anders Jacob Johansen (1815-1881) som bodde mellan Larvik och Sandefjord i Norge. På platsen finns i dag ett ståtligt minnesmärke där Ulalotsarna förr höll utkik. Lotsyrket var på den tiden det begav sig inget för veklingar. Den som först anlände till fartyget som behövde lots fick också lotspengarna. Detta har jag mycket stor förståelse för då min egen far jobbade som lotsålderman på finska Utö medan han levde. Dock under betydligt tryggare former.

Ulabrand gjorde sig känd för att utmana mer än alla andra och aldrig tveka inför en storm såvitt det fanns fartyg på väg in hamn från det stormiga Skagerrack. Han gav sig iväg tidigare och lotsade säkrare än kollegerna och är i dag synonym med gott sjömanskap och stort mod. Han dog dessvärre som han levde. I en hösstorm år 1881 blev Sjöberg för svår och lyckades ända Ulabrands drygt trettioåriga lotskarriär.

Det är alltså ett fartygsnamn med tyngd och tradition och bättre än det blir väl inget.

1275495

Här hjälper Ulabrand en fiskebåt med haveri.

TellUs_1373_5_large

Lotsen Ulabrand är mannen som gav namnet till räddningsfartyget.

binary-2859-8440

Tjugofem meter lång är det ingen liten pjäs som nu förstärker den åländska sjöräddningens beredskap.

binary-1770-5721

 

Ulabrand in action. Några strategiska mått: LOA 25,25 m, BOA 6,20 m, byggnadsår: 1997, tonnage: 141 GT/56 NT. Marschfart: 20 knop.                      
 

Kommentarer

  • S A R kund

    Sjöräddningen har införskaffat Norska Redningsselskapets största sjöräddnings fartyg som beskrivs som “meget god ute på havet” .” «Ulabrand III» er den eneste som fortsatt har fem redningsmenn ombord.” Den har tidigare varit stationerad uppe i Finnmark vid Nordkap.

    Därtill är priset endast ca. 15% av index justerat nybyggnadspris.

    Trots att den är stor och bred är djupgången endast 1,45m vilket gör att den passer väl i den Åländska skärgården.

    http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article7246114.ece

    RS «Ulabrand» i Sørvær skal selges fordi den er for kostbar i drift.
    ———————————————————————————————–
    Økonomi
    Han legger til at «Ulabrand» ikke er bygd for å være redningsskøyte, og at Redningsselskapet har prøvd to ganger tidligere å selge den.
    – Økonomi er styrende også for oss. «Ulabrand» krever veldig stor bemanning, men produserer likevel ikke bedre beredskap enn Fosen-skøyta med et mannskap på tre. Det er bare én skipsfører uansett. Mannskapet gjør en fantastisk jobb i en krevende tjeneste, og vi vil at de skal føle seg trygge på jobb, sier Haueng.

  • Kasper Lind

    Vad säger man här om norrmännens argument för försäljning – ”Økonomi er styrende også for oss. «Ulabrand» krever veldig stor bemanning, men produserer likevel ikke bedre beredskap enn Fosen-skøyta med et mannskap på tre.” ?

    • Anonymous

      Att man är 5 ombord behöver ju inte betyda att man inte kan vara tex 3. Det beror väl på vad man vill kunna göra och var? Kan man köra runt våra kuster med bogserbåtar 35 meter långa/12 meter breda och 5000 kW maskin på tre man så skall det väl funka att bistå i nöd också antar jag.
      Men som sagt, det beror nog mest på vad man vill kunna göra, inte på vad man måste.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]