Stora planer för Pommern

Den fyrmastade barken Pommern definierar antagligen Åland och Mariehamn mer än mycket annat. Åtminstone i shippingkretsar. Pommern är sinnebilden för internationell sjöfart, mod, affärssinne och generositet. På många vis lika självklar för Mariehamn som Eiffeltornet för Paris.

Fast med gamla fartyg är det som med allt annat. Inget håller för evigt och Pommern är under eld till följd av korrosion och allmän ålderdom. Hon har trots allt legat på vattnet sedan hon sjösattes i Skottland år 1903.

Pommern köptes av den åländska segelfartygskungen Gustaf Erikson (som även ägde den tidens motsvarighet till Costa Concordia, Herzogin Cecilie) är 1923 och fram till krigsutbrottet år 1939 gjorde Pommern talrika resor på vetetraden mellan Australien och England. År 1953 donerades Pommern till Mariehamns stad av Gustaf Eriksons arvtagare och har sedan dess legat vid Västerhamn till glädje för alla besökare som kommer till Åland.

Under denna tid har underhållet i och för sig varit regelbundet men kanske inte tillräckligt. Många är de händer som varit inblandade både frivilligt och yrkesmässigt och alla har på olika sätt hjälpt till. Till exempel driftledaren Leif Gottberg vid stadens elbolag som insåg att kombinationen elektrisk landanslutning och jordlina till skrovet från land var en olycklig kombination. Arrangemanget ökade kraftigt risken för så kallad växelströmskorrosion. År 2009 isolerades fartyget från det elektriska landnätet samtidigt som ingenjören Claes Ekström drev på att installera ett luftavfuktningssystem ombord. Dessa åtgärder ledde till att kontrollmätningarna på offeranoderna visade tydliga förbättringar.

Men detta räcker ändå inte till för att långsiktigt försäkra Pommerns fortlevnad. Sedan i våras övergick dessutom skötseln av Pommern från Mariehamns stad till Ålands sjöfartsmuseum och nu sker det fortsatta jobbet både målmedvetet och strukturerat. En långsiktig underhållsplan växer som bäst fram och arbetet med att placera hela fartyget i en torrdocka har gått vidare. Planen är att inleda bygget av en torrdocka hösten år 2016, förbinda dockan med en gångbro från sjöfartsmuseet och sedan ha en fungerande helhet klar år 2018.

Hela Åland ser fram mot detta. Pommern är ett fantastiskt utflyktsmål och en viktig del i arbetet med att locka turister till Åland.

IMG_5577

Så här ser Pommern ut i dag där hon ligger i Mariehamn, Västerhamn. (Foto: Jörgen Pettersson)

Skärmavbild 2015-11-15 kl. 13.11.15

 

År 1996 gick Pommern till Sverige för dockning under befäl av tidigare Viking Line-kaptenen Bengt Skogberg. Bilden ljuger lite. Pommern bogserades största delen av färden.

Kommentarer

  • Claes Ekström

    ”Växelströmskorrosion” bör vara galvanisk korrosion

  • Besewisser

    Passat i Travemünde flyter fortfarande

  • Staffan Röberg

    Det aktuella underhålls programmet är betydligt bättre än de hon levt med under sina senaste 113 år så varför skulle hon inte klara 113 år till?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]