Gott nytt och billigare år

God fortsättning och Gott Nytt År! Det är världens äldsta klyscha men det här årsskiftet vändes faktiskt ett blad alldeles på riktigt i och med att svaveldirektivet trädde i kraft. Det betyder att sjöfarten i Östersjön i fortsättningen bidrar mindre till föroreningar vilket såklart är positivt. Det finns många utmaningar också, inte minst ekonomiska sådana men med oljepris är det som med korv. Man vill inte riktigt veta hur det går till att ta fram dem… För tre månader sedan betalades Brentoljan 95 dollar per fat. I morse (den 2 januari, reds. anm.) var priset 57,37 USD. Därmed är den befarade prischocken på marindiesel för ögonblicket borta. Detta tydliggör svårigheten med att driva sjöfart, sätta priser och – framför allt – tvärsäkert uttala sig om framtiden.

Vid den på många vis hyperintressanta dagen Framtidens fartyg i Mariehamn i höstas var svaveldirektivet på de flestas läppar och oron stor. Det åländska utredningsinstitutet ÅSUB målade upp en bild av att BNP för Åland skulle sjunka med fyra till åtta procent beroende på hur mycket dyrare MGO skulle bli. Som det ser ut just nu blev det billigare…

En annan, och lite oväntad, vinkel på det nya svaveldirektivet lyfte Mats Englund från Alfa Laval fram:

I svaveldirektivets kölvatten är det inte bara bränslepriset som ställer till det för rederierna. Det kan även dyka upp andra överraskningar. I exempelvis Kalifornien, USA, har det lågsvavliga bränslet varit ett krav ända sedan 2009. Det betyder att många fartyg väljer att ha två olika bränslen ombord, ett lågsvavligt och ett ”vanligt”. När man sedan närmar sig Kalifornien switchar man om från den ena tanken till den andra.

Det har konsekvenser, särskilt om inte bytet är noga förberett och testat. Under åren 2009 och 2013 har 116 fartyg av totalt cirka 8.000 anlöp drabbats av tjuvstopp i maskin. Skulle man översätta det till europeiska förhållanden betyder det 102 drivande fartyg i engelska kanalen där SECA-området börjar gälla. Per år. Det handlar om hela 60.000 anlöp i det aktuella området. Det är alltså en utmaning att slippa drivande fartyg i området.

Ett faktum som inte underlättar transitionen är att de nya reglerna införs i januari, mitt i den mest smällkalla vintern vilket kan ställa till det rejält ombord. Uppmaningen från experten är därför lika tydlig som enkel:

”Ha rena tankar, leta läckor, ha tydliga instruktioner (alltid skriftliga) och träna fuelswitch ombord – innan ni närmar er land!”

Skärmavbild 2015-01-02 kl. 10.33.09

 

Här är den senaste noteringen på MGO i Rotterdam. Under de senaste tre månaderna har priset på bränslet formligen rasat.

Kommentarer

  • Pia Berglund, SRF

    Gott nytt år! Intressant – det verkar dock ha gått bra eller har du hört något om flytande fartyg pga fuelswitch efter den 1/1 2015. Vore kul med en uppföljning på det.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.