En vecka fylld av överraskningar

I England heter det att när räntorna studsar upp och ner, inflationen lever rövare, oljepriset är svårbedömbart och vädret ska man inte ens prata om – då känns det tryggt att veta att Crystal Palace alltid ligger tolva i Premier League.

Ungefär så har snacket också gått på Åland, tiderna är svajiga men två saker har blivit konstanter; kryssningsfartyget Birka Stockholm ligger osåld vid kaj i Västerhamn och Ben Lundqvist är ordförande i Viking Line.

Hade någon i måndags morse sagt att Gotlandsbolaget skulle köpa M/S Birka Stockholm för att starta kryssningstrafik hade vederbörandes sunda vätskor på goda grunder ifrågasatts. Ändå var det precis vad som hände på måndagskvällen den 27 mars och det skulle inte stanna där.

Från en nästan lika klarblå himmel kom nästa överraskning – beskedet i Viking Lines kallelse till bolagsstämman som offentliggjordes idag, den sista dagen innan första april. Där framkommer att två av rederiets förgrundsgestalter lämnar styrelsen vid stämman den 27 april. Styrelsens ordförande Ben Lundqvist säger tack och hej efter 45 år, de senaste 23 som ordförande. Ledamoten Nils-Erik Eklund gör likadant efter att i hela sitt liv ha jobbat med bolaget som hans föräldrar Gunnar och Ellen Eklund startade; som vd mellan 1990 och 2010 och i styrelsen sedan 1997. Den tredje veteranen att stiga av är Lars G Nordström som sedan 2006 suttit i styrelsen och har bidragit med insikter från jättebolag som Vattenfall, Posten Norden och Nordea.

På många sätt förkroppsligar detta den strukturomvandling som äger rum inom sjöfarten. Branschen är stadd i förändring och det som var omöjligt igår händer idag. Ben Lundqvist fyller i och för sig 80 i höst men har på inget vis tappat kraften i steget, tvärtom. Hans insatser i Lundqvist Rederierna har tvärtom gått från klarhet till klarhet och rederiet hör idag till världens stora inom tankfart.

Inte desto mindre är det ett jättesteg för Viking Line som i formell mening fyller 60 år på onsdag.

När det handlar om last- och passagerartrafik är verkligheten svårare och ligger närmare konsumenterna som under det senaste decenniet gått från att vara objekt på en resultaträkning till i allra högsta grad levande subjekt som blir allt svårare att inspirera till köp. Dagens sjöfart är kringgärdad av regelverk och förväntningar, ESG är en vardag som alla bolagsledningar måste förhålla sig till. Lika viktigt som försäljningen ombord är det att uppträda på ett socialt och miljömässigt hållbart sätt. Ben Lundqvist och hans styrelsekolleger har gjort ett enastående jobb över tid och har nu på ett framsynt sätt bestämt sig för att det är dags för nya krafter att ta över.

Inte desto mindre är det ett jättesteg för Viking Line som i formell mening fyller 60 år på onsdag – ursprungsbolaget Ålandsfärjan Ab som senare blev SF Line och slutligen Viking Line Abp registrerades den 5 april 1963 – att i framtiden ledas av någon som inte heter Lundqvist och bor på Åland. Den föreslagne nye styrelseordföranden är fastighetsinvesteraren och self made-miljardären Jakob Johansson som sitter vid Strandvägen i Stockholm och från sitt kontor förvisso ser färjorna komma och gå ”som schweiziska urverk” men som inte bor på Åland där Viking Lines huvudkontor ligger. Detta leder såklart till funderingen om Viking Line fortsättningsvis kan betraktas som åländskt, en möjligen oviktig fråga men ändå väsentlig för hela den åländska självstyrelsen som firade 100 år ifjol. Svaret på den frågan står bara skrivet i framtiden, ord är ord och handling räknas, och ett aktiebolag kan när dagen är slut aldrig överleva utan att intäkterna är lite högre än utgifterna. Därför är det på sin plats att säga tack till herrar Lundqvist, Eklund och Nordström för insatserna under många år och all lycka och välgång på den fortsatta färden för Jakob Johansson med besättningar.

Många goda år återstår också, förhoppningsvis, för M/S Birka Stockholm som blir gotländsk i april då överlåtelsen äger rum. Fartyget har legat vid kaj i snart tre år då pandemin satte stopp för den fortsatta verksamheten. Nu ska Gotlandsbolaget och Destination Gotland ta hand om fartyget och nästa vår inkludera det i sin trafik på Gotland med avstickare till Åland. Det är ett megaäventyr som kräver omfattande förberedelser i form av varumärken, erbjudanden, tidtabeller och massor av passagerare. Nystarten av Birka Stockholm, eller vad namnet kan bli framöver, blir oerhört spännande att följa och visst är det på tiden att Gotland och Åland kommer närmare varandra!

Kommentarer

  • Joakim Häggkvist

    Mycket bra att Gotlandsbolget köpt Birka
    Varför inte låta henne heta Birka Pardise visby

  • Jan

    Den fråga som väcks, men inte besvaras, är hur det nu går med Tallinks eventuella Rigatrafik.
    Tallink/Silja använder ett färjeläge för Helsingforstrafiken (och en eventuell Åbotrafik hur det nu går med den), likaså används ett läge för Tallinntrafiken (åtminstone varannan dag). Återstår alltså med nuvarande utformning av terminal och ”fingrar” ett färjeläge, det som fram till 2020 användes av Rigatrafiken. Ska alla fem färjelägena användas så krävs det utbyggnad av de redan nu ganska långa ”fingrarna” – det kan bli som i Tallinns hamn en nära kilometerlång promenad ombord på färjan från terminalen. Men ser man på kort sikt utan utbyggnad av terminalsystemet så har Rigatrafiken räknats bort i ekvationen i och med Gotlandsbolagets flytt till Värtahamnen.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]