Fotograf: Siem Car Carriers

Kategori: Fartygsutrustning

Bantat bilfartyg belönades

Bilfartyget Siem Cicero vann innovationspris för metoden som bantade bort 200 ton av fartygets vikt.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]0 ton av fartygets vikt.

Genom att ersätta stålet i tre av fartygets bildäck med sandwich-paneler kunde kroatiska varvet Uljanik och svenska komposittillverkaren Diab bygga bort en fjärdedel av vikten och på det sättet reducera bränsleförbrukningen.

Först i världen

Kärnan i sandwich-panelerna består av divinycell, ett lätt cellplastmaterial som kan bli starkt nog att ersätta stål när det beläggs med en hård yta.

Siem Cicero är den första kommersiella färjan i världen som byggs på det här sättet och för det vann den 2018 års JEC Innovation Award, ett pris som delas ut vid kompositindustrins största internationella evenemang.

Minskad miljöpåverkan

– Siem Cicero är den första omfattande appliceringen av sandwich-komposit i sjöfartsindustrin. Varje däck använder 770 kvadratmeter Divinycell H100 och 2.570 kvadratmeter av Divinycell H80. Genom att använda innovativa material och teknik lyckas vi både minska miljöpåverkan och sänka kostnaderna, säger Roger Jansson, produkt- och marknadschef på Diab, i ett pressmeddelande.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]