Det första nybygget ska levereras under andra halvan av 2026.

Fotograf: Wallenius Wilhelmsen

Kategori: Skeppsbyggnad

Beställer upp till tolv nybyggen för metanoldrift

Det norska rederiet Wallenius Wilhelmsen har tecknat avtal om upp till tolv bilfartyg för metanoldrift. Det första fartyget ska levereras under andra halvan av 2026. 
”Väntan är över!” skriver Wallenius Wilhelmsen i ett pressmeddelande som berättar att rederiet lagt en order på fyra PCTC-fartyg, med option på ytterligare åtta, vid det kinesiska varvet Jinling Shipyard (Jiangsu). Rederiet kallar ordern för nästa generations fartyg och eftersom man vill leda utvecklingen snarare än följa den så har den nya fartygsklassen döpts till ”The Shaper Class”. 

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]are åtta, vid det kinesiska varvet Jinling Shipyard (Jiangsu). Rederiet kallar ordern för nästa generations fartyg och eftersom man vill leda utvecklingen snarare än följa den så har den nya fartygsklassen döpts till ”The Shaper Class”. 

– Det finns ett akut behov för vår bransch att ställa om under de kommande åren. Som företag är vi fast beslutna att forma branschen och leda vägen för att effektivt dra nytta av förändrade omständigheter, när vi växer med kunder och partners som delar vår resa, säger Lasse Kristoffersen, vd för Wallenius Wilhelmsen i pressmeddelandet. 

De nya fartygen med plats för 9.350 CEU ska byggas för dual fuel-drift med metanol. Det första fartyget har planerad leverans under andra halvan av 2026. Fartygen har designats av Deltamarin i nära samarbete med rederiets nybyggnadsteam.

– Energieffektivitet och att reducera växthusgasutsläppen har högsta prioritet, och mycket arbete har lagts ner för att säkerställa att de nya fartygen ska bidra avsevärt till att uppfylla våra mål om minskade utsläpp, säger Lars Ekren, senior chef inom nybyggnad och konvertering på Wallenius Wilhelmsen i pressmeddelandet.

Enligt Wallenius Wilhelmsens bedömning är metanol det snabbaste sättet att nå netto nollutsläpp, och därför föll valet på detta bränsle för nybyggena. Tanken är att köra fartygen på metanol direkt vid leverans. Enligt rederiet kommer fartygen också att bli redo för ammoniak och ska kunna konverteras så snart ammoniak blir tillgängligt på ett säkert sätt. 

Wallenius Wilhelmsen opererar idag runt 125 fartyg. De nya fartygen kommer enligt rederiet att snabba på omställningen och arbetet för att nå företagets mål om netto nollutsläpp till 2027.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]