Hamnstatsorganisationen Paris MOU, där för närvarande 27 nationer samt EU-kommissionen ingår, har vid ett möte i Reykjavik beslutat om förändringar i inspektionsverksamheten som ska leda till hårdare granskning av högriskfartyg samt minskad belastning för kvalitetstonnage. Det nya systemet NIR (New Inspection Regime) skall vara på plats från 2011 och då kommer också efterlevnaden av ILO:s nya Maritime Labour Convention att kontrolleras, om denna har hunnit träda i kraft.Grunden i det nya systemet är att fartyg kommer att bedömas efter ett antal riskkriterier, däribland typ, ålder, klassningssällskap, flagg, rederiets säkerhetshistoria, tidigare inspektionsresultat, nyttjandeförbud etc. Fartygen delas sedan in i tre kategorier. De med hög risk kommer att inspekteras var sjätte månad eller oftare, de i mittenkategorin var tionde till tolfte månad och de i lågriskkategorin var 24–36 månad.Avsikten är också att fartyg flaggade i nationer på den svarta eller grå listan som får två nyttjandeförbud inom 36 månader ska kunna bannlysas från hamnar i Paris MOU-regionen i minst tre månader. Händer det en gång till blir bannlysningen tolv månader minimum och tredje gången blir fartyget permanent bannlyst.Paris MOU har också meddelat att man under tre månader från den första september kommer att fokusera särskilt på sjösättningsanordningar för livbåtar under inspektionerna. Åtgärden görs koordinerat med hamnstatsorganisationen Tokyo MOU.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]