[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]omille alkohol i blodet.
Det var under en segling till Kalmar med rapsmjöl i lasten som det Saint Vincent och Grenadinerna-flaggade styckegodsfartyget San Remo, 1.225 dwt, avvek från kursen strax norr om Helsingborg – Sound VTS slog larm och Kustbevakningen ryckte ut. Strax söder om Råå bordade Kustbevakningen fartyget och kunde vid ett utandningsprov konstatera att kaptenen var onykter med 0,58 promille alkohol i blodet.
Kaptenen klarade sig undan med 80 dagsböter för sjöfylleri. Enligt Helsingborgs Dagblad kunde åklagaren inte styrka vårdslöshet. Efter utdelade böter kunde fartyget segla vidare efter att överstyrman tagit över.
Mercandia IV hjälpte till
Enligt Helsingborgs Dagblad var fartyget på väg att krocka med hamnpiren i Helsingborg, Sound VTS försökte få kontakt med bryggan men när inte det hjälpte fick omgivande fartyg ingripa. Bland annat HH-Ferries färja Mercandia IV som trafikerar mellan Helsingborg och Helsingør lyste på San Remo och använde signalhornet. Några minuter senare lyckades fartyget undvika en kollision genom en gir och seglade vidare söderut.
– Det var ganska nära. Bara några minuter från en kollision med hamnpiren, säger Marco Svantesson, chef för Sound VTS, till tidningen.
Befälhavaren på Mercandia IV fick mycket beröm av Kustbevakningen efter händelsen.
– Den som gjorde den mest hjältemodiga insatsen var nog kaptenen på Mercandia lV. Han gick ut och gjorde en 360 graders gir för att göra fartyget uppmärksamt på att det var på väg att köra in i pirnocken, säger Kalle Isaksson vid Kustbevakningen.
Annan incident nyligen
Detta är andra gången på kort tid som ett fartyg håller på att kollidera med Helsingborgs hamn. I mitten på februari var styckegodsfartyget Frigga på väg mot hamnpiren när VTS-centralen slutligen fick kontakt med bryggan.
– Vi lyckades avvärja en olycka. Fartyget hamnade i motgående körfält och var på väg rakt mot pirarna vid Helsingborgs hamn, sa Marco Svantesson, chef för Sound VTS, till Sjöfartstidningen då.
[/flowy_subscriber_only]