Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Haveri

Berit stormade in tvärs över Skandinavien

Under stormen den sista helgen i november slet sig Oresund Dry Docks nyinköpta flytdocka i det extremt svåra vädret.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] extremt svåra vädret.

– Det var en vattenhöjning på uppskattningsvis över två meter och orkanstyrka i vindbyarna. Sen var det som om en jättevåg lyfte dockan, och då sprang förtöjningarna, säger Jonas Hansson, koncernchef för Oresund Heavy Industries.

Företaget var förberett på det hårda vädret, man hade extra bevakning och hade förstärkt förtöjningarna, men det räckte alltså inte, utan den 6 000 ton tunga dockan gav sig i väg och strandade i Lundåkrabukten, nära E6:an. Där kan hon komma att bli liggande ett tag. Det är långgrunt, och när dockan strandade var vattenståndet extremt högt. När vattnet nu har sjunkit till mer normala nivåer, ligger dockan kring en distansminut in i land. Flytdockan köptes in somras in från Fredericia och skulle ha tagits i bruk om någon månad.

Tärntanks Ternholm, byggd 2005 och på 14 800 ton dödvikt, fick problem när propellern löste på övervarv i mycket hårt väder på resa till Brofjorden och började fartyget driva mot land. Man lyckades först få igång maskin och sedan även båda ankarna, varav ett tog. Två bogserbåtar skickades till platsen men behövde aldrig koppla utan kunde avvakta i stand-byläge. Därefter kunde Ternholm fortsätta resan till Brofjorden för egen maskin.

DFDS roro-fartyg Tor Ficaria Seaways slet sig från förtöjningarna och drev tvärs över Göta älv mot Långedrag och skadade propeller och roder vid en grundkänning och Ektanks Ek River gick på grund i inloppet till Brofjorden utan att någon olja läckte ut.

De förliga förtöjningarna till bil- och passagerarfärjan Spirit of France, som väntar på leverans vid STX Finlands varv i Raumo, slet sig i den hårda vinden natten. Fartyget låg vid utrustningskajen och drev på grund. Fartyget kunde bogseras tillbaka till kajen när vinden hade avtagit natten till tisdagen.

– Vinden tryckte upp fartyget mot stranden så att vi inte kunde inleda arbetena med att få fartyget flott tidigare, säger Raumovarvets chef och STX Finland Oy:s operativa direktör Timo Suistio till Sjöfartstidningen.

Leveransen på nybygget har redan tidigare skjutits upp från tredje kvartalet 2011 på grund av problem med buller och vibrationer, som nu har avklarats.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]