Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Folk/företag | RoRo

Belgienlinje ökar med 98 procent

Godsvolymerna på Svenska Orient Liniens rutt Göteborg–Zeebrugge ökade under det första kvartalet med hela 98 procent.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]let med hela 98 procent.

För att tillmötesgå en ökande efterfrågan har man satt in större fartyg som avgår sju gånger per vecka från roro-terminalen i Göteborg.

Online-bokningssystem

– Rutten mellan Göteborg och Zeebrugge har visat en väldigt positiv utveckling sedan starten av 2016 och med de extrainsatta avgångarna kan vi tillmötesgå den ökande efterfrågan hos våra kunder. Vi strävar ständigt efter att kunna erbjuda våra kunder bästa möjliga service, därför arbetar vi nu även med att utveckla vårt online-bokningssystem för en enklare bokningsprocess och större användarvänlighet, säger Ragnar Johansson, vd på Svenska Orient Linien i ett pressmeddelande.

50 miljarder

Linjen mellan Göteborg och terminalen PSA Wielingendok i Zeebrugge trafikeras av tre fartyg med en lastkapacitet på 2.600 lastmeter vardera. Framför allt är det verkstadsprodukter, maskiner och kullager som transporteras till Belgien, som är Sveriges åttonde största exportmarknad med ett exportvärde på cirka 50 miljarder kronor. Från Belgien skeppas bland annat livsmedel, fordon och industrikomponenter.

Utöver SOL trafikeras Belgien, enligt pressmeddelandet, även av roro-rederierna CLdN och DFDS Seaways som går till Zeebrugge respektive Ghent.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]