Begynnande befälsbrist och hamnen bortom konflikten

Sjöfartstidningen har lämnat tryckpressarna. I årets första nummer besöker vi containerterminalen i Göteborg och kollar rekryteringssituationen för branschen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]uationen för branschen.

Hamnkonflikten har brutit ut i stridsåtgärder igen. Den hamn som mer än de andra förknippas med konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges hamnar är containerhamnen i Göteborg. Sjöfartstidningen har besökt hamnen och berättar om den omfattande verksamhet som, konflikten till trots, pågår. Terminaloperatören APM Terminals Gothenburg jobbar på för att återfå volymerna, som har varit nere på rekordlåga nivåer, och ser nu en ljusning. Årets tre första månader visade en ökning på 20 procent från samma period förra året.

Brist i vardande

”Gör mer och gör det fort!” – så lyder budskapet till arbetsgivarorganisationen Sarf från deras medlemsrederier. Det handlar om rekryteringssituationen, som i dessa tider ligger mycket högt på rederiernas agenda. Sarf leder just nu en omfattande rekryteringsverksamhet tillsammans med universitet, rederier, gymnasier och andra aktörer i branschen.

Och det behövs, för allt pekar mot ett stort rekryteringsbehov under de kommande åren. Det sammanfaller med omfattande pensionsavgångar och en ovanligt liten påfyllning av nya sjöbefäl, konsekvensen av de senare årens mycket låga intresse för sjöfartsutbildning. Ted Bågfeldt, prefekt på Linnéuniversitetet, berättar att de 2021 kommer att utexaminera 6 sjöingenjörer och 15 sjökaptener. Men han tror att vändningen, som började synas i våras, håller i sig och att kurvan för sökintresset kommer att peka uppåt nu.

Nya miljöanpassade ESL-bulkers

Vi pratar också med Frida Rowland på rederiet AtoB@C, som just har blivit medlem i föreningen Svensk Sjöfart. AtoB@C ägs numera av ESL, som har tagit leverans av två nya bulkfartyg som tar hållbarheten för SSAB:s råvarutransporter till en ny nivå. Vi gör en stor presentation av ESL:s båda nybyggen Viiki och Haaga. Dessutom har vi haft ett samtal med Christer Nordling som snart lämnar ledningen för Stiftelsen Sveriges Sjömanshus efter många år på posten. Detta och mycket mer i senaste numret av Sjöfartstidningen.

Nästa nummer

Nummer 2/2019 av Sjöfartstidningen kommer ut den 22 februari. I det numret gör vi en stor varvsspecial med besök på både svenska reparationsvarv och några utanför landets gränser som tar de flesta dockningarna av svenskt tonnage. Missa inte det!

Så får du tag i Sjöfartstidningen

Prenumerera
Köp lösnummer

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]