Befraktare ”tvingar” in fartyg i piratvatten

Nu är det befraktarnas marknad och med tillgång till allt fler öppna fartyg pressar man nu tyngda rederier ännu mer. Enligt P&I-klubben London Club börjar nu rederier teckna fraktavtal med en ”Gulf of Aden-klausul” där de förbinder sig att segla genom vatten med risk för piratöverfall. Därmed omöjliggörs alternativet att segla runt Afrika, vilket innebär längre tid och större bränsleförbrukning. En del befraktare försöker också få med klausuler som kan innebära att befraktaren lägger ansvarskostnader på rederiet vid en kapning. – Vi räknar med att få se betydligt fler av denna typ av klausuler, säger Stephen Roberts på London Club till Lloyd’s List

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]List[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]