Batterier, bunker och ångbåtar

Nummer 8 av Sjöfartstidningen handlar (nästan) inte alls om valet. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]n) inte alls om valet. 

Eldrift blir allt vanligare och tekniken används numera inte bara på mindre flytetyg i kustnära trafik utan även på större fartyg, som HH-Ferries Helsingör-färjor, bilfärjan Ampere och Stena Jutlandica. Utmaningen är batteriernas räckvidd, livslängd och storlek. I en stor översikt över läget inom eldrift av fartyg skildrar Daniel Cooper en teknologi i snabb förändring.

Nya svavelkrav

2020 förändras hela världens bunkermarknad när IMO:s globala förbud mot fartygsbränsle med högre svavelhalt än 0,5 procent träder i kraft. Göteborgsbaserade Bunker One, tidigare Topoil, agerar på en starkt konkurrensutsatt marknad som kräver sekundsnabba och samtidigt välinformerade beslut. Nu delar de med sig av sina tankar om bunkervärlden efter 2020.

Ångbåtsparad

Vi presenterar också Veritas Tankers nyförvärv för spotmarknaden, Astrea, och har besökt Adnavem, som vill skippa ett led i logistikkedjan genom sin nya plattform. Cia Sjöstedt har varit vd för Sjöräddningssällskapet i halvtannat år. Trots den varma sommaren dog relativt sett mycket få i båtolyckor fram till och med augusti i år. Dessutom skildrar vi den stora jubileumsparaden i Stockholm, där 200-årsdagen av den första kommersiella ångbåtsturen firades. 

Detta och mycket mer i senaste numret av Sjöfartstidningen, som finns hos prenumeranter i dagarna.

Så får du tag i Sjöfartstidningen

Prenumerera
Köp lösnummer

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]