Bärgare varnar för följder av allt större fartyg

Rederinäringen och bärgningsföretagen tar inte tag i de konsekvenser som kan följa av att containerfartyg och kryssningsfartyg blir allt större. Det hävdar Hans van Rooij, ordförande i International Salvage Union. I dag diskuteras containerfartyg på 12.000 TEU, men enligt van Rooij finns inte utrustning att ta hand om ett grundstött fartyg av en sådan storlek. I en intervju med Lloyd’s List lyfter han också fram att ett containerfartyg på 10.000 TEU kan ha 13.000–15.000 ton smutsig bunkerolja i enkelskrovet. Han undrar också hur man skall kunna evakuera 5.000 passagerare från ett kryssningsfartyg på öppet hav.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]