[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]t under fredagskvällen.
Kustbevakningen meddelade innan operationen inleddes att arbetet underlättas av att fartyget töms på olja.
– Nu följer man den bärgningsplan som arbetats fram. Det innebär att lossdragningen startar med hjälp av bogserbåtar vid 18-tiden i kväll, sa räddningsledare Mattias Heneborn vid Kustbevakningens ledningscentral i Göteborg i ett pressmeddelande i går, fredag.
Lugnt
Läget på platsen var lugnt i övrigt, inga utsläpp av olja hade påträffats. Under fredagen pågick läktring av olja från lastfartyget till en pråm. Ombord fanns cirka 25 ton bunkerolja.
– Läktringen har också det positiva med sig att det underlättar lossdragningen eftersom det gör att lastfartyget flyter högre, säger Mattias Heneborn.
Somnade
Haveristen drogs flott av danska DBB Asterix och DBB Idefix och ligger nu i Helsingborg. Enligt Helsingborgs Dagblad hade fartygets häktade befälhavare 0,37 milligram alkohol per liter i utandningsluften strax efter att fartyget gick på grund.
– Jag framförde fartyget på ett säkert sätt men strax innan jag skulle gira somnade jag. Jag förstår inte själv varför jag somnade, har han sagt enligt tidningen.
[/flowy_subscriber_only]