Fotograf: Alfa Laval

Kategori: Fartygsutrustning | Miljö

Ballastvatten på allas läppar

Kraven på ballastvattenrening kommer närmare. GL lanserar en räknare till fartygsägarnas hjälp samtidigt som Alfa Laval lanserar tredje generationen av sin reningsanläggning.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] sin reningsanläggning.

Drygt sex procent av världshandelsflottan måste fortfarande skriva på innan IMO:s konvention om ballastvatten träder i kraft. Länder som representerar drygt 29 procent av världshandelsflottan har redan skrivit under konventionen som träder i kraft när 36 procent finns representerade. När något land, eller flera, med minst sex procent av flottan ska skriva under har det spekulerats länge om, ”snart” har experterna sagt i flera år.

Fartygsägare måste ändå hänga med och för att underlätta, och för att locka kunder, har klassningssällskapet Germanischer Lloyd (GL), som nyligen slogs ihop med norska DNV, släppt ett hjälpmedel där redaren kan knappa in uppgifter om kölsträckning, ballastvattenkapacitet och när fartyget färdigställdes och få reda på vad som gäller för det enskilda fartyget. När det ställs krav på en plan för hantering av ballastvattnet eller, om konventionen varit undertecknad av tillräckligt många, när ett reningssytem skulle finnas ombord.

Tekniken utvecklas

I samma veva som GL släpper sin räknare släpper Alfa Laval tredje generationen av sitt system för ballastvattenrening, Pureballast 3.0. Det är mindre och energieffektivare än sina föregångare och ska kunna spara så mycket som 60 procent av energianvändningen jämfört med generation ett och bara ta upp hälften så mycket plats ombord.

Den nya generationens renare finns i två versioner som klarar antingen 300 kubikmeter i timmen eller 1.000 kubikmeter i timmen. Den större varianten är enligt Alfa Laval ungefär lika stor som den första generationens installation som bara klarade 250 kubikmeter in timmen.

IMO listar 28 system för rening av ballastvatten som fått ett slutgodkännande fram till och med oktober 2012.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]