Niclas Mårtensson, vd på Stena Line till vänster, Lars Johansson (S), styrelseordförande i Göteborgs Hamn AB i mitten samt Elvir Dzanic, vd för Göteborgs Hamn AB till höger vid undertecknandet av avtalet under fredagen.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Färjetrafik | Hamn/Logistik

Avtalet om Stena Lines flytt i Göteborg klart

Under fredagen signerade Stena Line och Göteborgs Hamn det definitiva avtalet för flytten av rederiets Danmarks- och Tysklandstrafik till en helt ny terminal i Arendal på Hisingen som ska vara i drift 2028. Samtidigt blir rederiets huvudkontor kvar i centrala Göteborg. 
Avtalet mellan Stena Line och Göteborgs Hamn omfattar konstruktionen av den nya terminalen samt hyra och leasing av terminalområdet och en ny terminalbyggnad. Avtalet sträcker sig över 25 år.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] terminal i Arendal på Hisingen som ska vara i drift 2028. Samtidigt blir rederiets huvudkontor kvar i centrala Göteborg. ”} /–>

Avtalet mellan Stena Line och Göteborgs Hamn omfattar konstruktionen av den nya terminalen samt hyra och leasing av terminalområdet och en ny terminalbyggnad. Avtalet sträcker sig över 25 år.

– För oss i Göteborgs Hamn är detta en milstolpe att kunna fördjupa samarbetet med Stena Line i ytterligare 25 år med start 2028. Det gör både hamnen och Stena Line mer konkurrenskraftiga genom tillgången till infrastrukturen som finns där. Att dessutom kunna flytta bort 250.000 lastbilar från stadskärnan känns fantastiskt, säger Elvir Dzanic, vd för Göteborgs Hamn till Sjöfartstidningen.

Slutet på en epok

För Stena Line innebär avtalet att de sista kapitlen av rederiets historia med trafik från centrala Göteborg nu har påbörjats. Stena Line har trafikerat innehamnen sedan 1960-talet och har idag trafik från Masthuggskajen till Fredrikshamn i Danmark samt från Majnabbe för linjen till Kiel i Tyskland.

– Det här kommer att bli ett ganska stort skifte utifrån vår hemmahamn och där allt började. Men vi har vant oss vid tanken och därför bestämt oss för att göra det så bra som möjligt, säger Niclas Mårtensson, Stena Lines vd till Sjöfartstidningen.

  • Niclas Mårtensson, Stena Lines vd, studerar visionsbilden över den framtida terminalen i Arendal. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Visionsbilden över Stena Lines nya terminal i Arendal. Foto: Göteborgs Hamn AB
  • Niclas Mårtensson, vd på Stena Line till vänster, Lars Johansson (S), styrelseordförande i Göteborgs Hamn AB i mitten samt Elvir Dzanic, vd för Göteborgs Hamn AB till höger vid undertecknandet av avtalet under fredagen.

    Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kommer närmare järnvägen

Förutom att flytten innebär steg framåt för både Stena Line och Göteborgs stad i den gröna omställningen med kortare seglingstid och minskad tung trafik i stadskärnan, så menar Niclas Mårtensson att den största uppsidan med flytten kommer bli närheten till infrastrukturen.

– Vi kommer närmare både motorvägen, järnvägsspåren och våra logistikkunder. Bara en sådan sak att vi kommer kunna ta del av intermodaliteten på ett helt annat sätt än vad vi kan i dag, säger han.

Utifrån ett passagerarperspektiv ser Niclas Mårtensson dock att den nya läget utanför stadskärnan kommer medföra andra utmaningar.

– Jag tror att vi får en liten utmaning när det gäller dagsturister och gående passagerare, men jag är övertygad om att Göteborgs Stad och Västtrafik kommer sätta in bussar som är synkade med våra avgångar och ankomster. Vi förväntar oss inte att det ska bli något tapp för oss, säger han.

Huvudkontoret blir kvar 

Även om rederiet kommer att flytta sin färjetrafik till Arendal, så kommer huvudkontoret att bli kvar vid Masthuggskajen, inte minst eftersom Stenakoncernen är med och utvecklar de nya stadsområdena runt Järntorget och Masthuggskajen.

– Vi är en stor arbetsgivare i Göteborg och då måste vi ligga kvar där vi ligger i dag för att kunna attrahera den kompetens vi behöver till huvudkontoret. Sedan kommer Stena Lines operativa verksamhet ligga ute i Arendal, säger han.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]