Fotograf: Tallink

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Avsiktsförklaring är nu kontrakt

Den avsiktsförklaring som Tallink och Rauma Marine Construction offentliggjorde i höstas har nu lett till nybyggnadskontrakt för en snabbgående bil- och passagerarfärja.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]l- och passagerarfärja.

Estniska AS Tallink Grupp och varvet Rauma Marine Construction (RMC) i Raumo, Finland, har nyligen undertecknat slutgiltigt kontrakt för byggnation av en färja för linjen Helsingfors–Tallinn. Parterna offentliggjorde i oktober 2018 att de undertecknat avsiktsförklaring (letter of intent) gällande detta projekt.

Hög marschfart

Det blir en bil- och passagerarfärja med en marschfart på 27 knop enligt samma Tallink Shuttle-koncept som Tallink introducerade med Star 2007. Färjan får LNG-drift i likhet med det senaste Tallink Shuttle-fartyget Megastar från 2017.

Nybygget blir på 50.000 brutto, 212 meter långt och får kapacitet för 2.800 passagerare. Priset är cirka 250 miljoner euro och RMC-varvet i Raumo ska leverera fartyget i januari 2022.

Större LNG-tankar

Jämfört med Megastar får den nya färjan utökade passagerarytor med fler sittplatser och fler hytter för besättningen. Dessutom kan fartyget anslutas till el från land och får 30 procent större LNG-tankar, vilket reducerar antalet bunkringstillfällen. Tallink uppger också att koldioxidutsläppen från det nya höghastighetsfartyget kommer att reduceras med 10 procent tack vare en mer avancerad fartygsdesign.

”Stöder regionala ekonomier”

– Byggandet av Megastar och introduktionen av nästa generations fartyg på Östersjön har förändrat vår shuttle-verksamhet mellan Helsingfors och Tallinn. Megastar har blivit väl mottaget av våra resenärer. Med en ökad passagerarkomfort och över fyra miljoner transporterade passagerare har fartyget banat väg för utveckling av vårt miljöarbete och en ökad effektivitet. Det var därför logiskt att ett liknande fartyg skulle byggas förr eller senare för att ytterligare förbättra vår verksamhet på denna mycket viktiga rutt. Då byggnationen sker i Raumo, stöds våra två länders regionala ekonomier och vi är glada över att ha undertecknat ett kontrakt med RMC. Vi ser fram startskottet för byggnadsprocessen, säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp, i ett pressmeddelande.

”Överträffar i prestanda”

– Vi är mycket stolta över att Tallink har anförtrott sig RMC för ett framgångsrikt design- och konstruktionsarbete av deras nya shuttle-fartyg. Byggnationen hämtar fördelar från den existerande flottan, men kommer att överträffa i prestanda tack vare integration av den nyaste tekniken. Detta projekt är en milstolpe och ligger i linje med RMC:s väg till ett globalt tekniskt ledarskap inom fartygsbyggnationer och placerar oss på en jämn nivå med marknadsledarna. Projektet är väldigt efterlängtat i Raumo, då det möjliggör en fortsättning på vårt samarbete med våra kollegor på Tallink, ett samarbete som tog fart i början av millenniet när Romantika byggdes i Raumo som det första nybygget för Tallink Grupp, säger Jyrki Heinimaa, vd på RMC.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]