[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ktriskt transportsystem.
I det första steget av samarbetet mellan Helsingborgs Hamn och Einride ska transportflödena i hamnområdet analyseras. Följande delmål blir förflyttning av containrar inom hamnområdet med autonoma, eldrivna fordon.
Inom och utanför hamnområdet
– Vi ska tillsammans utforska nytt och inte tidigare kartlagt territorium. Upphandlingsmyndigheten har varit hjälpsam genom hela anbudsprocessen, något vi är tacksamma för då vi fortsätter att arbeta mot våra delmål. Under tredje kvartalet 2021 hoppas vi på att ha en pilot på plats för att transportera containrar mellan två delar av hamnområdet. Som sista steg ska fordonen kunna gå fyra till fem kilometer utanför hamnen, säger Mats Fernebrand, inköpschef på Helsingborgs Hamn i ett pressmeddelande.
Minskar CO2-utsläpp
Einride har utvecklat en lösning för självgående, elektriska fordon som baserar sig på många olika tekniker. De har avancerade säkerhetssystem med sensorer som lidar (light detection and ranging), radar och kameror för att positionering och observation av omgivningen.
– Innovationspartnerskapet med Helsingborgs Hamn kommer att göra det möjligt för oss att utforska hur autonoma, elektriska lastbilar kan bidra till både effektiva och säkra transporter i hamnområden och samtidigt minska koldioxidutsläppen radikalt, säger Einrides grundare och vd Robert Falck.
[/flowy_subscriber_only]