Fotograf: Inmarsat

Kategori: Forskning

Autonoma fartyg tar ytterligare ett steg framåt

Rolls-Royce utvecklar autonoma fartyg och har nu fått med Inmarsat i arbetet.

Utvecklingen mot autonoma, besättningslösa, fartyg går vidare. Finska inovationsmyndigheten Tekes står för finansieringen i projektet som leds av Rolls-Royce. Projektets kallas Advanced Autonomous Waterbourne Applications Initiative, har en budget på 6,6 miljoner Euro och meningen är att universitet, företag, myndigheter och redare ska utveckla autonoma fartyg.

Senast i raden av företag att gå med i projektet är Inmarsat, stora inom satelittelefoni och bredbandslösningar på fartyg, som ska stå för kommunikationslösningarna inom projektet.

– Vi är glada att bli en del av det här projektet och över att få arbeta i framkant av den här tekniken som håller på att utvecklas, säger Ronald Spithout, Inmarsats vd.

Utvecklingen av autonoma fartyg som Sjöfartstidningen tidigare rapporterat om ser därmed ut att fortsätta trots farhågor om vad det kan innebära för arbetstillfällen till sjöss och sjösäkerhet. Transatlantics vd sa i vintras att det vore fantastiskt med obemannade fartyg.

Förra våren skrev vi på Sjöfartstidningen ett långt reportage om utvecklingen av obemannade fartyg och visionerna som finns kring dem. Läs reportaget här.

På Åland hålls VM i förarlösa segelbåtar med målet att få en sådan att segla på egenhand över Atlanten. 

Kommentarer

  • Lars Bergqvist

    En minst 40 år gammal diskussion. Med billiga besättningar från tredje världen kan man undra om det är ekonomiskt att satsa på en ny teknik.

  • Anonym

    Varför överhuvudtaget satsa på detta då en enklare lösning är bra arbetsvillkor för alla sjöfarare?

  • Anonym

    Aj, aj redaren går mot fina tider, ingen som behöver lön mera, inga konkurrensfördelar mera från andra redare som använder billig besättning, ingen MLC, skolorna får lägga lapp på luckan, inga dyra kurser mera, IMO kan dra ner sin verksamhet med 80%, frakt priser som skenar i höjden , bara fördelar. Ännu bättre blir det för bärgnings företag då de far ut bärgar och kan begära halva fartygs och halva lastens värde efter en lätt bärgning. Den moderna sjömannen behöver endast vara ombord i hamnen och underhålla lite grejer sedan kan han rusa tillbaka till terassen och vinka av fartyget med en kall öl i handen. Kan inte förstå att man orkar tjata om flera styrmän ombord och att det fortfarande behövs utkik när det straks inte mera behövs en enda person ombord.

    • Fd styrman

      Ja ena stunden gapas det i högan sky om utkikar och fler styrmän, i nästa behöver ingen titta ut längre. Tror jag börjar bli gammal för jag fattar ingenting…

      • Anonym

        Antar det inte är meningen att vi ska förstå utan köpa konceptet med hull och hår. Med andra ord kejsarens nya kläder. Kunskap om teknik kan liknas med en superkraft. Frågan är hur man ska använda denna kraft. Full dominans för några få är det enda jag kan läsa ut av denna artikel. Inte bra för mångfalden. Miljövänligt? Det beror nog mest på hur vi konsumerar och inte om båten kan gå fjärrstyrd eller med besättning.

        Jag är själv sjöman. Jag älskar mitt jobb. Jag vill inte sluta arbeta till sjöss. Däremot vill jag ha schyssta villkor. 1:1 system med semester vore skäligt. Arbetstiden börjar räknas när jag sätter min fot ombord på min arbetsplats, fartyget (det är ju trots allt en maskin). Lönen går väl upp en 3-4 ggr men produkten i handeln blir inte dyrare för det. Sen kan man ju bidra med skatt som vanligt folk med. Önskade några skickliga ekonomer och politiker kunde räkna vidare på detta tillsammans med näringen istället för autonoma fartyg som jag anser vara en fel väg att gå.

  • Anonym

    Redarnas våta dröm! Men på den kapitalistiska marknaden reglerar sig allt automatiskt.Har redarna enbart kapitalkostnader för sina drönarfartyg, och inga personalkostnader för sjöfolk, så lär väl frakterna sättas efter det också. De borde bli betydligt lägre eller??

    • Anonym

      Du har en poäng men om en redare kör med autonoma fartyg och därmed kan sänka frakten pga lägre kostnader måste ju alla redare göra det samma för att bli konkurrenskraftiga…

    • Anonym

      Naturligtvis har du rätt i detta!
      Majoriteten av alla fraktköpare förstår vad tjänsten dom köper kostar och att leverantören behöver någon liten vinst för att fortsätta utveckla verksamheten. Minskar man på kostnaden så regleras frakten neråt i motsvarande grad, kanske inte första tiden men över lite tid så. Redaren kommer inte att tjäna en krona på detta i längden, lika lite som på alla andra besparingar. Jämför gärna med tex olika flaggor. Det kursar rederier med Liberia och NIS flagg också även om dom är så kallat ”billiga”.

  • Anonym

    Vad sägs om betalande besättning!!!

  • Anonym

    En gubbdröm

  • Anonym

    Lastbiltrafiken kommer bli självkörande. Sjöfarten med. Okvalificerade arbeten har nästan upphört och medelklassens arbetsuppgifter upphör med expressfart. Vad skall folk jobba med? Var skall vi få pengar ifrån så vi kan fortsätta köpa mer eller mindre värdelösa grejor? Vad händer den dagen folk inte får mat? Folk inte kan värma sina hus? Vill vi verkligen att samhället skall gå i denna riktning? Finns det ens någon som insett konsekvenserna?

    • Anderssons Skans Kalle

      Instämmer! Varför kan ingen koppla elektronikhundarna nån gång? Bara för att man KAN göra saker elektroniskt, betyder det inte med automatik att man BÖR göra det. Jag och mina kollegor ser med fasa vilka problem elektroniken orsakar ombord i fartygen, i kritiska system redan idag. Och, som ovanstående antyder, varför ska allt skötas av elektroniken? Människan måste vara den enda rasen på jorden som rationaliserar bort sig själv. Men, det går inte att stoppa, tyvärr. Med Steven Hawkings egna ord: AI kommer att bli människans undergång. Hoppas man bara kan hänga kvar till pension (om det finns nån kvar).

  • Anonym

    Kommer alldrig att bli av. Tekniken for fartyg och flyg har funnits sedan 80-talet. Men nan maste slacka brander eller byta ett lager som har skurit etc. Ska ett underhallsgang pa land ga ombord o knacka rost o reparera under ett 20 timmars fonster viilken tid pa dygnet som helst I vilken hamn som helst, med overtidstillag (blir dyrt). Vad hander om strommen gar p.g.a en av alla tusen anledningar. Da har ingen kontroll.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.