Fotograf: Finferries

Kategori: Fartygsutrustning | Passagerarsjöfart

Autonom färja demonstrerades i Pargas

Rolls-Royce och Finferries har i dag i Åbolands skärgård demonstrerat det som uppges vara världens första helt autonoma färja.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ta helt autonoma färja.

Demonstrationen utfördes på vägfärjan Falco som ägs och opereras av Finlands statsägda färjerederi Finlands Färjetrafik Ab (Finferries). Med hjälp av Rolls-Royce Ship Intelligence-teknik navigerade färjan autonomt mellan färjelägena Lillmälö och Prostvik i Pargas. Under returresan fjärrstyrdes Falco från Åbo.

Avancerade sensorer

Färjans system upptäckte objekt med hjälp av sensorfusion och artificiell intelligens och utförde kollisionsundvikande manövrar samt automatisk förtöjning med sitt nyligen utvecklade autonoma navigationssystem. Det skedde utan inblandning från besättningen, uppger Finferries i ett pressmeddelande.

Falco är utrustad med ett antal avancerade sensorer, som ger navigationssystemet en detaljerad bild av omgivningen i realtid och med en nivå av noggrannhet utöver det mänskliga ögat. Denna lägesbild vidarebefordras också till Finferries fjärrkontrollcentral i Åbo, cirka 50 kilometer från färjeleden, där en befälhavare övervakar den autonoma operationen och vid behov kan ta kontroll över fartyget.

400 testtimmar

Rolls-Royce har hittills utfört närmare 400 timmar av autonoma driftstester i Åbolands skärgård. Rolls-Royce Autodocking-system är en av de tekniker som har testats framgångsrikt. Denna funktion gör det möjligt för fartyget att automatiskt ändra kurs och fart när det närmar sig kajen samt automatisk förtöjning utan mänsklig inblandning. Under sjötesterna har lösningen för att undvika kollision testats under olika förhållanden. 

Projekt SVAN

Rolls-Royce och Finferries inledde tidigare i år samarbete inom ett nytt forskningsprojekt SVAN (Safer Vessel with Autonomous Navigation), som är en fortsättning på det tidigare forskningsprojektet Advanced Autonomous Waterborne Applications (AAWA), finansierat av Business Finland.

– I dag innebär ett stort steg framåt i resan mot autonom sjöfart och bekräftar exakt vad vi har sagt i flera år, att autonom sjöfart kommer att förverkligas. SVAN-projektet har varit ett framgångsrikt samarbete mellan Rolls-Royce och Finferries och ett idealiskt tillfälle att visa världen hur Ship Intelligence-teknologin kan medföra stora fördelar med säker och effektiv drift av fartyg, kommenterar Mikael Mäkinen, direktör för Commercial Marine-enheten på Rolls-Royce, och tillägger:

– Det här är ett mycket stolt ögonblick för oss alla och innebär vår mest betydelsefulla milstolpe hittills. Dagens demonstration visar att det autonoma fartyget inte bara är ett koncept, utan något som kommer att omforma sjöfarten som vi känner till den.

Mål att öka säkerheten

– Vi är väldigt stolta över att maritim historia igen har gjorts på Pargas-Nagu rutten. Först med vår världsberömda hybridfärja Elektra och nu är Falco världens första fullt autonoma färja. Som en modern fartygsägare har vårt främsta mål i detta samarbete varit att öka säkerheten inom sjötrafiken, eftersom detta är till nytta för både miljön och våra passagerare. Men vi är också lika glada över hur den här demonstrationen öppnar dörrarna för nya möjligheter till autonom, säker och miljövänlig sjöfart, säger Mats Rosin, vd för Finferries.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]