Under fredagen döptes Stellamar i Ystad av gudmödrarna Stella Rowland och Stella Passinen.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Torrlast

AtoB@C döpte Stellamar i Ystad

Det blev två gudmödrar när AtoB@C Shipping arrangerade dop av Stellamar, det andra fartyget i serien med tolv plug-in hybridtorrlastfartyg.
Det var inför både inbjudna gäster och en intresserad allmänhet som Ystadbaserade rederiet AtoB@C Shipping döpte sitt andra nybygge Stellamar under fredagen den 30 augusti. Ceremonin var ett historiskt ögonblick för AtoB@C Shipping eftersom det var första gången företaget döpte ett fartyg i sin hemstad Ystad.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]@C Shipping döpte sitt andra nybygge Stellamar under fredagen den 30 augusti. Ceremonin var ett historiskt ögonblick för AtoB@C Shipping eftersom det var första gången företaget döpte ett fartyg i sin hemstad Ystad.

– Det känns fantastiskt att ha henne till kaj här så att alla kan se henne, och så här nära vårt kontor där alla jobbar, säger Frida Rowland, kommersiell direktör på AtoB@C Shipping och ESL Shipping till Sjöfartstidningen.

Den traditionella dopceremonin genomfördes med två gudmödrar, dels Stella Rowland som är dotter till Frida Rowland samt Stella Passinen, dotter till Veli-Matti Passinen som är logistikchef på Metsä Group, en av AtoB@C Shippings nyckelkunder.

– Det var en ära att få delta i dopceremonin för Stellamar, en ny generations fartyg som ska transportera produkter till Metsä Groups kunder på ett mer miljövänligt sätt, säger Veli-Matti Passinen, logistikchef på Metsä Group.

Stellamar följer efter det första fartyget med namnet Electramar. Ytterligare ett fartyg i serien är levererat, Ecomar. Det fjärde fartyget är Aquamar som närmar sig färdigställandet på varvet i Indien. Produktionen av det tionde fartyget, Astramar, inleddes i juli enligt rederiet med en stålskärningsceremoni.

Fartygen i serien är utrustade med både landströmsanslutning och en batteriinstallation på 1 MWh, vilket enligt rederiet minskar CO2-utsläppen med upp till 50 procent jämfört med den nuvarande generationen fartyg i rederiets flotta. Dessutom innebär det en tystare och renare drift i hamn.

De är designade för att kunna transportera ett brett utbud av bulk- och breakbulkprodukter, såsom stål, skogsprodukter, gödningsmedel och projektlaster. Fartyget har ett långt fritt däck, vilket möjliggör lastning av mer däckslast och längre projektlaster än de nuvarande fartygen i flottan.

Mer om fartygen och dopet i Ystad i nummer 9 av Sjöfartstidningen som kommer ut den 20 september.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]