[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]brytningssäsong igång.
Den kalla hösten har gjort att isen gradvis har byggts på i Bottenviken.
– Just nu är det riktigt kallt, mellan -20 och -30 grader längs övre norrlandskusten. Närmsta dagarna kommer vinden att driva upp is mot hamnarna i Luleå och Karlsborg, säger Amund Lindberg, driftledare på Sjöfartsverkets isbrytarledning i ett pressmeddelande.
Restriktioner
Sedan den 16 december är det trafikrestriktioner för hamnarna i Bottenviken, vilket innebär att endast de fartyg som uppfyller villkoren i restriktionerna att klara av isförhållandena får assistans av isbrytarna.
– Två finska isbrytare har redan inlett säsongens isbrytararbete i Bottenhavet. Sverige och Finland har ett nära samarbete för isbrytningen i Bottenhavet, Bottenviken och Ålands hav, säger Amund Lindberg.
Fem isbrytare
Atle byggdes 1974 av OY Wärtsilä i Helsingfors och är 104,7 meter lång, 23,8 meter bred och har en isbrytningskapacitet på 1,2 meter jämn is i tre knops fart. Atle är en av Sjöfartsverkets fem isbrytare. De övriga är Ale, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga.
[/flowy_subscriber_only]