[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ver Atlanten i december.
Lördagen den 31 oktober ska fartyget lämna Hudong Zhonghua-varvet och få sitt namn, Atlantic Star, i Liverpool. Fartyget får brittisk flagg. Under det första halvåret 2016 ska övriga fyra fartyg i serien levereras och när de är på plats ska Grimaldi-ägda ACL tillkänna ge en ny tidtabell för fartygen.
Det är sedan tidigare känt att Atlantic Star beräknas komma till Göteborg för första gången kring den 20 december och att ytterligare minst ett av fartygen får brittisk flagg.
Dagens ACL-flotta består av fyra fartyg, kallade generation tre eller G3, byggda 1984 och 1985.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Thomas Bengtsson
Skulle inte Atantic Star ha levererats i juni i år?
Sedan är väl samtliga 4 återstående G3or svenskflaggade.
Anonymous
Mycket fakta fel, Cartier byggdes i Frankrike, Conveyor i Storbrittanien, Compass, Concert i Malmö samt skrotade Companion.
Erik
Fransk flagg?
Ja för 21 år sedan.
Och då var det researcharbete som var dagens ord:)
Anonymous
Fransk flagg på vilken av dem? Alla G3:or är Svenskflaggde.
Kent Yrjas
Där vill jag jobba
Anonymous
Jovisst Thomas, Cartier har haft svensk flagg sen 2004. F.ö. byggd i Dunkerque och inte i Sverige.
Denny F
Nu har ju samtliga av de resterande G3 fartygen svensk flag! Compass och Concert är svenska kockum byggen. Cartier är byggd i Dunkerque Frankrike. Conveyor är byggd i England!
Fredrik Davidsson
Helt rätt, tack för påpekandet.
Fredrik Davidsson, Sjöfartstidningen
Anonymous
Spännande koncept!
Anonymous
Stackars besättning som ska hålla allt vitt och grått i skick.
Anonymous
Tar dom något gods med sig från Asien när dom avseglar på jungfruturen eller går man tom mot Europa? Rent ekonomiskt vill man väl alltid frakta nått?..
Ingvar Bergman
Som fraktmarknaden ser ut idag, har hon nog ingen containerlast, men däremot kan hon ju ha en del rullande och heavy cargo på Ro/Ro däcket. Kanske kan någon inom ACL-organisationen ge oss klarhet i detta. Vore intressant att veta
Anonymous
RoRo utrustning från MacGregor!
DenJob
Trevligt med ytterligare en ny version i con-ro och guide-konceptet, verkar hålla konkurrensen med konventionella containerfartyg. Jag vet inte om dessa båtar håller samma standard som G3; välbyggda fartyg som håller i 30+ år (med reservation för viss sprickbildning). Jag har jobbat inom båda koncernerna (ACL & Grimaldi), i och med med den senare erfarenheten vet jag att fartygen troligtvis inte kommer att hålla mer än 15 år, MAX.
En sak är dock Grimaldi duktiga på; att bygga fartyg som fullt ut fyller funktionen de är avsedda för. Sedan får utseendet komma i 6:e hand, för de är inte speciellt vackra, men det var inte 3G fartygen heller.
Till sist vill jag ändå säga Grattis och Lycka till till ACL och de besättningar (svenskar eller ej) som får jobba på dessa fartyg.
Artikeln är stängd för fler kommentarer