Fotograf: ACL

Kategori: Container | RoRo | Skeppsbyggnad

Atlantic Star levererad

Atlantic Container Line, ACL, har tagit leverans av det första av sina fem nya conro-fartyg i generation fyra. Fartyget väntas gå i trafik över Atlanten i december.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ver Atlanten i december.

Lördagen den 31 oktober ska fartyget lämna Hudong Zhonghua-varvet och få sitt namn, Atlantic Star, i Liverpool. Fartyget får brittisk flagg. Under det första halvåret 2016 ska övriga fyra fartyg i serien levereras och när de är på plats ska Grimaldi-ägda ACL tillkänna ge en ny tidtabell för fartygen.

Det är sedan tidigare känt att Atlantic Star beräknas komma till Göteborg för första gången kring den 20 december och att ytterligare minst ett av fartygen får brittisk flagg.

Dagens ACL-flotta består av fyra fartyg, kallade generation tre eller G3, byggda 1984 och 1985. 

 

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Thomas Bengtsson

    Skulle inte Atantic Star ha levererats i juni i år?
    Sedan är väl samtliga 4 återstående G3or svenskflaggade.

  • Anonymous

    Mycket fakta fel, Cartier byggdes i Frankrike, Conveyor i Storbrittanien, Compass, Concert i Malmö samt skrotade Companion.

  • Erik

    Fransk flagg?
    Ja för 21 år sedan.
    Och då var det researcharbete som var dagens ord:)

  • Anonymous

    Fransk flagg på vilken av dem? Alla G3:or är Svenskflaggde.

  • Kent Yrjas

    Där vill jag jobba

  • Anonymous

    Jovisst Thomas, Cartier har haft svensk flagg sen 2004. F.ö. byggd i Dunkerque och inte i Sverige.

  • Denny F

    Nu har ju samtliga av de resterande G3 fartygen svensk flag! Compass och Concert är svenska kockum byggen. Cartier är byggd i Dunkerque Frankrike. Conveyor är byggd i England!

    • Fredrik Davidsson

      Helt rätt, tack för påpekandet.

      Fredrik Davidsson, Sjöfartstidningen

  • Anonymous

    Spännande koncept!

  • Anonymous

    Stackars besättning som ska hålla allt vitt och grått i skick.

  • Anonymous

    Tar dom något gods med sig från Asien när dom avseglar på jungfruturen eller går man tom mot Europa? Rent ekonomiskt vill man väl alltid frakta nått?..

    • Ingvar Bergman

      Som fraktmarknaden ser ut idag, har hon nog ingen containerlast, men däremot kan hon ju ha en del rullande och heavy cargo på Ro/Ro däcket. Kanske kan någon inom ACL-organisationen ge oss klarhet i detta. Vore intressant att veta

  • Anonymous

    RoRo utrustning från MacGregor!

  • DenJob

    Trevligt med ytterligare en ny version i con-ro och guide-konceptet, verkar hålla konkurrensen med konventionella containerfartyg. Jag vet inte om dessa båtar håller samma standard som G3; välbyggda fartyg som håller i 30+ år (med reservation för viss sprickbildning). Jag har jobbat inom båda koncernerna (ACL & Grimaldi), i och med med den senare erfarenheten vet jag att fartygen troligtvis inte kommer att hålla mer än 15 år, MAX.

    En sak är dock Grimaldi duktiga på; att bygga fartyg som fullt ut fyller funktionen de är avsedda för. Sedan får utseendet komma i 6:e hand, för de är inte speciellt vackra, men det var inte 3G fartygen heller.

    Till sist vill jag ändå säga Grattis och Lycka till till ACL och de besättningar (svenskar eller ej) som får jobba på dessa fartyg.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]