Fotograf: Trafikverket

Kategori: Skeppsbyggnad | Specialfartyg

Arctech får ny isbrytarorder

Även i den förlängda upphandlingsrundan väljer Trafikverket i Finland varvet Arctech Helsinki Shipyard Oy att bygga den nya isbrytaren.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ygga den nya isbrytaren.

Nu är det klart att uppdraget att bygga Finlands nya isbrytare slutgiltigt går till varvet Arctech Helsinki Shipyard Oy i Helsingfors. Meningen är att kontraktet ska undertecknas i februari.

Trafikverket beslutade redan den 26 november att isbrytaren skulle byggas vid Arctech, men beslutet upphävdes då det visade sig att garantiförbindelsen från den bank som varvet anlitade för finansieringen inte var bindande. Anbudstiden för isbrytarupphandlingen förlängdes då till den 22 januari 2014.

– Det är fint att få bygga Finlands nya isbrytare på Arctech Helsinki Shipyard, som har över hundra års erfarenhet av att bygga arktiska fartyg. Vi har det bästa kunnandet för att bygga isbrytare och erfaren arbetskraft. Vi lyckades vinna anbudstävlingen med hjälp av stöd från vår ägare United Shipbuilding Corporation, kommenterar Esko Mustamäki, vd för Arctech Helsinki Shipyard.

STX anbud förkastades

Ett annat varv offererade isbrytaren och det var STX Finlands Åbovarv. För andra gången förkastades anbudet från STX Finland som även nu var ”var i strid med anbudsbegäran”.

Renodlad isbrytare

Den nya isbrytaren planeras för Östersjöförhållanden och ska kunna bryta upp till 1,6 meter tjock is. Enligt specifikationen ska fartyget bryta en 25 meter bred ränna i 1,2 meters is med sex knops fart.

Maskineriet kommer att använda LNG och dieselolja som bränsle. Isbrytaren får också utrustning för oljesanering och nödbogsering i krävande förhållanden i öppet vatten. Detta innebär, meddelar Trafikverket, att isbrytaren kommer att vara i användning året runt. I öppet vatten är farten 16 knop.

Värdet på ordern är EUR 123 miljoner. För projektet beviljar EU EUR 24 miljoner i stöd, vilket innebär att statens finansieringsandel märkbart har reducerats.

 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]