[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]attenssprängningarna, muddring och muddermassornas placering i Hargs hamn. Bakgrunden är att regeringen vill minska transporterna på väg för överflytt till järnväg och sjöfart med mål ett klimatneutralt Sverige senast 2045, och dagens farled uppfyller inte framtida krav på djup, bredd och säkerhet.
Nu har arbetet inletts, skriver Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.
I och med muddringsarbetena kommer fartygens maximala djupgående att öka med 2,5 meter jämfört med i dag och Hargs hamn kommer att kunna ta emot fartyg med dubbelt så stor lastkapacitet som i dag, det vill säga 40.000 ton i stället för dagens 20.000 ton, vilket Sjöfartstidningen tidigare har rapporterat om.
Sjöfartsverket har för uppdraget upphandlat Wasa Dredging Oy, som muddringsentreprenör. När statens uppdrag är slutfört i sammanhanget, inleder företaget sedan nya muddringsarbeten i hamnen som finansieras av Hargs Hamn AB.
För att fullt ut tillvarata effekterna av djupare farled planerar hamnen att bygga en ny 200 meter lång kaj, som innebär fördubblad kapacitet jämfört med i dag, skriver Sjöfartsverket i pressmeddelandet.
Nio stycken nya fyrar som drivs med solceller har i säkerhetshöjande syfte uppförts längs farleden. Uppgraderings görs också av vissa befintliga fyrar.
Arbetet fram till hamngräns beräknas vara klart till årsskiftet.
[/flowy_subscriber_only]