United Arab Shipping Co, UASC, överväger att gå i Maersks fotspår och lägga en beställning på en serie containerfartyg på 18 000 TEU. Enligt Lloyd’s List har man skickat förfrågningar till ett antal varv.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rv.
Rederiet som ägs av sex stater i Mellanöstern och som är ett av de 20 största linjerederierna i världen vill utnyttja dagens låga varvspriser. Det skulle också bli en kompensation för den beställning man lade på en serie 13 500 TEU-fartyg bara några månader innan Lehman Brothers brakade samman 2008. Då kostade fartygen runt USD 170 miljoner styck. I dag kan man beställa lika stora, eller något större fartyg, för USD 110 miljoner.
[/flowy_subscriber_only]