Apple ville bli redare – anklagas för girighet

Sjunkande fartygsvärden har fått investerare att intressera sig för linjesjöfarten. De kan till mycket attraktiva priser köpa tillgångar som långsiktigt kommer att stiga i värde. Problemet är att de är för giriga, hävdar Jean-Yves Schapiro, finanschef på CMA-CGM och nämner Metaxis, Texas Pacific Co och Apple som tre potentiella investerare som enligt Schapiro kommit med skambud och därför inte fått köpa in sig i det franska linjerederiet, som är världens tredje största.På en Marine Money-konferens gav han också ett exempel på hur marknaden har förändrats. CMA-CGM hade beställt ett fartyg på 6.500 TEU av Hanjin Heavy Industries för väl över USD 100 miljoner. Eftersom rederiet inte klarade av slutbetalningen såldes det vidare till greken George Economou som fick betala USD 41 miljoner.Schapiro är också mycket kritisk till de statsstöd som hans kinesiska, tyska och sydkoreanska konkurrenter fått tillgång till, skriver Lloyd’s List.CMA-CGM har fortfarande en orderbok på över 30 fartyg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]