Jenny-Erika Åkerman är andre fartygsingenjör ombord på Finnfellow som i april inledde trafik på Finnlines linje mellan Sverige och Polen.

Fotograf: Klara Johansson

Kategori: Färjetrafik | Reportage

Äntligen på väg

Finnfellows besättning är glada att vara igång med linjen till Polen. Men den höga beläggningen har tagit alla på sängen. 
Klockan är halv åtta och Finnfellow kom till kaj för en timme sedan. Nu ska hon snart lasta för att avgå mot Świnoujście igen strax efter tio. I mässen tar ett par besättningsmedlemmar en snabb kopp kaffe.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]kan är halv åtta och Finnfellow kom till kaj för en timme sedan. Nu ska hon snart lasta för att avgå mot Świnoujście igen strax efter tio. I mässen tar ett par besättningsmedlemmar en snabb kopp kaffe.

Den 10 april i år gjorde Finnfellow sin premiärtur på linjen mellan Malmö och Świnoujście i Polen. Linjen har varit planerad under en längre tid, redan för ett år sedan gick Finnlines ut med information om att den skulle starta, men sedan har det dröjt. Det handlar om tillstånd från polska myndigheter som tog längre tid än väntat.

– Nu är vi väldigt glada att äntligen vara igång! En stor eloge till besättningen som har gjort det här jättebra, säger Finnlines sjöpersonalchef Elisabeth Svenning.

Finnfellow kom till Malmö i början av 2022 och gick då in på rutten Malmö–Travemünde. Våren 2024 flyttades även Finnswan hit från linjen Kapellskär–Nådendal när nybygget Finncanopus togs i trafik på ostkusten. 

 – Vi har en turlista för tre fartyg på linjen Malmö–Travemünde, så vi har egentligen haft ett fartyg för mycket sedan dess. Vi har haft Finnfellow liggande i väntan på trafikstart på Polen, säger Elisabeth Svenning. 

Mycket last från start

När Sjöfartstidningen hälsar på är lastdäcken ännu ganska tomma, men inom en timme kommer det att se annorlunda ut. Det har varit oväntat mycket last på linjen redan från start, berättar Patrik Paulsen som är andrestyrman ombord. Hittills har det varit mer last till Sverige än åt andra hållet, men efter bara några veckor i trafik är det för tidigt att prata om tydliga mönster.

Patrik Paulsen kom till Finnlines som elev och trivdes så bra att han bad att få fortsätta i rederiet när han var klar med utbildningen. På Finnfellow har han varit sedan fartyget kom till Malmö. 

För driftbesättningen ombord är det ingen större skillnad mellan att gå på Travemünde eller Świnoujście, menar Patrik Paulsen. Sjöresan är ungefär lika lång. 

– Den stora skillnaden för oss på däck är egentligen att vi lastar på ett annat sätt. Nu rundlastar vi och tar allt via akterrampen eftersom vi inte kan använda den förliga rampen i läget i Świnoujście. Det tar lite längre tid och vi får planera lossningen mer, säger Patrik Paulsen.

Jan Westerberg är teknisk chef ombord och har arbetat i rederiet sedan 2000. Han påpekar att den tajta turlistan gör det svårt att hinna med några större underhållsarbeten ombord. Å andra sidan är Finnfellow i bra skick efter en lång period stilla vid kaj.

I kontrollrummet finns också Jenny-Erika Åkerman som är andre fartygsingenjör. Hon läser sista året på Högskolan på Åland och har varit vikarie i Finnlines i tre år. 

– Jag var på Finnfellow även förra sommaren och trivdes bra. Det är roligt att vara tillbaka, säger hon. 

Om den nya linjen säger hon att maskinpersonalen inte märker så stor skillnad. Arbetsuppgifterna är i stort sett de samma oavsett hamn.

Egentligen skulle Jenny-Erika Åkerman bli bartender på färja. Hennes pappa körde långtradare och åkte ofta med Finnlines fartyg. Som barn följde hon ibland med.

– Jag såg en bartender ombord och bestämde mig för att jobba som det. Men efter utbildningen till bartender gick jag basic safety på Ålands sjömansskola där de hade en helt underbar maskinhall… Då ändrade jag mig och fortsatte min utbildning där till reparatör istället.

Väl mottagna i hamnen

Finnfellows befälhavare heter Björn Cassten. Även han kommenterar att linjen fått en bra start med mycket last och passagerare redan första veckorna. 

– Det märks att det finns efterfrågan, säger han. 

 Jämfört med att gå på Tyskland är den nya linjen lite mer komplicerad, menar Björn Cassten. I alla fall såhär i början innan rutinerna sätter sig. Radiotrafik i hamn sker ofta på polska vilket är en utmaning. Men på det stora hela har allt hittills gått mycket bra. 

– Vi har blivit väldigt väl mottagna i Polen av lotsar och alla andra som vi arbetar nära, säger han.

För befälhavaren märks den nya linjen främst i mängden pappersarbete som ska göras. Polska myndigheter kräver enligt Björn Cassten mer dokument än tyska.

Tagna på sängen

Att fartyget blivit närapå fullbelagt från start är positivt men gör att besättningen har fullt upp. Enligt Björn Cassten är det överraskande många passagerare som åker med – och då har högsäsongen inte ens startat än. 

Den bilden bekräftas av Pär Landin som är purser ombord. Han säger att alla nog blev lite tagna på sängen av det stora intresset för linjen redan från start. 

– Det är jättepositivt att linjen har tagit fart. Men en utmaning nu i början är att vi inte har fått igång landstäd på den polska sidan än utan får städa själva. Det kommer att hjälpa arbets-belastningen mycket när vi får igång landstädet, säger Pär Landin som arbetat i Finn-lines sedan 1992 och på Finnfellow sedan 2023.

Sommartid bemannas Finnlines fartyg upp på intendentursidan för att möta det ökade antalet passagerare. Men det har man inte hunnit göra på Finnfellow än. 

Pär Landin säger att alla ombord har längtat och väntat på trafikstarten. 

– Äntligen är vi igång! Det känns jättebra. Vi märker också på chaufförerna att de är glada att åka med oss. 

Intendenturpersonalen är de ombord som märker störst skillnad med linjebytet. 

– Vi har ett annat klientel nu och har anpassat menyn ombord för att möta det. Vi märkte till exempel direkt att passagerarna äter mycket mer soppa här än på linjen till Tyskland, säger Pär Landin.

På Finnfellow finns flera besättningsmedlemmar som kan både svenska och polska, vilket Pär Landin berättar är till stor hjälp i arbetet ombord.

Även på däck finns några tvåspråkiga matroser. David Drywa är en av dem. Han började i Finnlines som jungman 2021 och är nu lättmatros. Tidigare var han EKB och lagerman i ett annat färjerederi.

– Jag insåg att jag hellre ville jobba på däck. Då fanns det ingen utbildning som passade – sedan dess har det ju startat en i Helsingborg – men Finnlines tog emot mig som jungman, berättar David Drywa. 

Tror på två fartyg

Grundat på den fina starten och de rykten som florerar tror purser Pär Landin att linjen kommer att utökas.

 – Personligen tror jag att rederiet sätter in ett andra fartyg. Har man två båtar som går om varandra så får man mer snurr på linjen. Det är svårt att ha en linje med bara ett fartyg, säger han.

Staffan Winberg arbetar på Finnlines kontor i Malmö som Onboard Services Supervisor, vilket betyder att han lägger upp strategin för ombordupplevelsen på linjerna. Även han är glatt överraskad av Finnfellows start.

– Hon har blivit positivt mottagen av marknaden. Vi har fått ett fantastiskt bemötande av både gäster och agenter och gick nästan fullt redan efter tre dagar, säger han. 

Detta trots att rederiet egentligen inte påbörjade marknadsföringen förrän några dagar innan trafikstart. 

– Vi har inte kunnat säga exakt när vi skulle starta, men ryktet har nog spridit sig ändå, säger han. 

Tryggt med stor ägare

Finnlines ägs av italienska Grimaldi Group. Att ha ett av världens största rederier bakom sig är en stor trygghet.

– Inte minst nu när starten blev försenad. Det kostar att ha ett fartyg liggande och då är det tryggt att ha en stabil ägare i ryggen. Ibland blir det snabba ryck när behovet av fartyg finns någon annanstans i Europa men det är alltid en spännande utmaning, säger Staffan Winberg. 

De snabba rycken gör att rederiets anställda ibland får byta fartyg med kort varsel. Enligt personalchefen Elisabeth Svenning brukar det sällan innebära problem.

– Vi har fantastiska anställda! De kavlar upp ärmarna och har en positiv attityd. Vi har lyckats skapa en kultur där vi inte har fyra separata enheter, utan det finns en vi-känsla på alla våra svenskflaggade fartyg. Händer det något positivt för ett av våra fartyg så märks det på stämningen och framtidstron i hela rederiet, säger hon.

Överfarten är en konkurrensfördel

Utmaningarna som fördröjde linjestarten är inte mycket att kommentera mer än att de polska myndigheterna varit väl så granskande både för Finnlines och Euro Terminal, menar Staffan Winberg. Nu är man igång och har ett gott samarbete med alla aktörer. Han vill hellre prata om de positiva reaktionerna från resenärer. Staffan Winberg möter chaufförer som kör norr ifrån och tycker det är skönt att slippa åka längre söderut än Malmö för att köra på färjan till kontinenten. 

– Att vi har nio timmars överfart är en konkurrensfördel, säger han. 

Huruvida Finnlines kommer att sätta in ett andra fartyg på sin nya Polenlinje återstår att se. Tankarna finns där, säger Staffan Winberg.

– Om linjen utvecklas som vi vill så kommer det att behövas två fartyg. Vi får se vad som händer framöver.

Grimaldi meddelade dessutom nyligen att de ska bygga nio nya fartyg varav tre ska till Finnlines. På kontoret i Malmö hoppas man att dessa nybyggen ska skapa domino-effekter.

– Inget är skrivet än. Men det är klart att det finns en förhoppning från vår sida om att få en släng av sleven, säger Staffan Winberg.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]