Matroser och motormän har lättare att få jobb.

Fotograf: Marianne Ovesen

Kategori: Arbetsmarknad

Antalet arbetslösa har halverats

Arbetsmarknaden för matroser och motormän har ljusnat. Idag står 15 på Arbetsförmedlingens lista jämfört med 35 samma månad förra året.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]mma månad förra året.

Antalet arbetssökande matroser hos Arbetsförmedlingen Sjöfart har minskat med 43 procent sedan maj 2014, framgår av färsk statistik från myndigheten.
För de behöriga motormännen är situationen ännu bättre och de arbetssökande är idag bara 15 stycken jämfört med 43 i maj förra året. Trenden har varit stadig under hela året trots att vintermånaderna brukar innebära att arbetslösheten ökar. I januari i år var antalet arbetssökande motormän 28 stycken. 

Klass V efterfrågas

Av statistiken framgår också att fartygskockar blivit en bristvara. Idag har Arbetsförmedlingen sju inskrivna kockar, vilket är en drygt hälften av antalet arbetssökande kockar i maj 2014. Uppsagda kockar får idag jobb direkt – om de har certifikatet i särskilt sjöfartsskydd, grundläggande säkerhetsutbildning och certifikat för sjöfartskockar.

Även befälen med klass V-behörighet har en bättre arbetsmarknad idag än förra året. I maj stod 13 befäl med klass V-behörighet på Arbetsförmedlingens lista jämfört med 27 i maj 2014.
Samtidigt har ett antal svenska befäl som arbetat på norska offshorefartyg nu blivit uppsagda och skrivit in sig på Arbetsförmedlingen Sjöfart.

Vet inte varför

Maskinbefäl med klass II-behörighet får jobb direkt. I maj fanns bara ett enda maskinbefäl med klass II-behörighet inskriven på Arbetsförmedlingen Sjöfart. I maj förra året så det sämre ut med sex arbetslösa maskinbefäl klass II.

Arbetsförmedlingen har inga svar på varför det blivit mindre svårt att få jobb. Det kan dock bero på att flera av de tidigare arbetssökande fått jobb i land eller gått i pension.

Men Katarina Källman på Arbetsförmedlingen Sjöfart i Göteborg säger att rederierna också efterfrågar fler idag än för några månader sedan.

– Kanske har deras ombordanställda gått i pension eller kanske vill de nu ha svenskar på tjänster de tidigare haft filippinare på. Vi vet faktiskt inte, slår hon fast.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Jag tror att fler och fler väljer att lämna sjöyrket. Därav blir det färre sökande. Sedan är jämförelseurvalet fel. Att jämföra januari ett år med maj ett annat ger helt fel statistik. I januari vill folk jobba för att kunna få ledigt på sommaren. I maj kommer vikariaten ut…

    Jämför januari 2014 mot januari 2015. Eller för den delen maj 2014 mot maj 2015. Sedan kan man även jämföra jan-maj 2014 samt jan-maj 2015 och där få fram om det egentligen är någon förändring.

    • Marianne Ovesen

      Du har helt rätt att antalet arbetslösa ofta minskar under sommaren, så jag har nu korrigerat siffrorna så maj jämförs med maj. Trots det visar statistiken att antalet arbetssökande minskat ordentligt./ Mvh Marianne Ovesen

  • Vaddå cynisk

    Med en prognosen bör snart uppstå en brist. Hurra! Då är efterfrågan större än tillgången. Ett rejält lönelyft är att förväntas.

  • Roy Johansson

    Många går nu i pension, det är därför det blir mer jobb, det är ju bra!

  • Anders

    Alla som arbetar till sjöss och vet nåt om arbetsmarknaden till sjöss vet att ytterst få jobb tillsätts via arbetsförmedlingen. Man söker direkt till rederierna såklart. Löjlig statistik arbetsförmedlingen kommer med. ALLA vet att det är dystra tider för sjöfolk både i Sverige och Norge. Hur kan man då komma med någon så dumt som detta?

    • Gunilla Eriksson

      Alla som kan sin historia och som arbetar till sjöss vet att Arbetsförmedlingen Sjöfart har varit och är fortfarande delvis en aktör att räkna med när det gäller arbetsmarknaden till sjöss. Af Sjöfart har ett gott renomeé ute hos rederierna och besitter stor kunskap som kommer både rederier och arbetssökande till del.

  • Anonymous

    magstarkt påstående ,råttorna har lämnat skeppet !!

  • Ej arbetssökande.

    För Matroser i dagsläget fanns det ett jobb och det var på en kanalbåt på Göta Kanal. En väldans efterfrågan, he he.

  • Anonymous

    Arbetsförmedlingen SJÖFART!? Det finns vanliga arbetsförmedlingen där skall ni söka och finna.
    Alla dolda dvs även dom som behörighet har slutat gälla för m.m Men fortsätt ni att bolla med siffror. För att FÖRMEDLA jobb kan dom inte på arbetsförmedling på grund av tidsbrist? Dom har blivit bostads förmedling också!!!! Sjuk samhälle eller vad tror ni själva???

  • Johan

    Jag tror nog att vi alla förstår hur missvisande dessa siffror är, oavsett hur mycket AF försöker förneka det. Jag själv (sjöingenjör) och de flesta jag känner från t.ex. tiden bakom skolbänken har helt enkelt slutat att söka till sjöss för att vi vet att det är kört. Det innebär självklart att vi försvinner från statistiken, utan att situationen är ett dugg bättre än innan.

  • Mike, har fortsatt jobb

    Vad finns det för anledning att försköna verkligheten? Har det tillkommit nya jobb? Har det flaggats in nytt tonnage? Tror fortsatt inte att verkligheten hunnit ikapp, det utbildas nog fortfarande mer ”sjöfolk” än det pensioneras från svenska fartyg. Vi får fortsatt hoppas att det finns arbete för oss i de utländska rederierna. Det vore en intressant jämförelse att se hur vi (Sverige) stått oss gentemot våra grannländers handelsflottor, under de senaste 40 åren.

  • EO

    Jag tror också det handlar om att många helt enkelt ger upp. Ser inget ljus i slutet av tunnelen. Nu har skolor och rederier tillsammans satsat på att få igång rekryteringen till sjöfarten. Nu står folket där utan jobb, dyra studieskulder och en osäker framtid. Vissa av yrkena framförallt maskin yrkena har ju en chans att få vettiga jobb iland. Men att som motorman eller andre maskinist få jobb i ett svenskt fartyg måste vara ganska avlägset. Nu när det eventuellt blir tonnage skatt blir det ju spännande och se vilka som flaggar hem. Tärntank och Furetank har ju en del båtar som borde komma tillbaka.

  • leif

    Något vinklad artikel! ”Kockar har blivit en bristvara” samtidigt som sju kockar är inskriva på AMS. Dessutom är statistiken totalt ointressant. Det vore mer intressant att se på antal anställda under samma period.

  • leif

    Det vore mer intressant att se på antal nyanställningar under samma period.

  • Anonymous

    Det är ju trevligt att man försöker presentera en positiv nyhet i sjöfartsbranschen. De duggar ju inte tätt precis. I alla fall inte för svenskt sjöfolk. Men…..! Nu måste det väl ändå vara som många här menar-Svenskt sjö folk hat tröttnat och sökt sig iland för gott. Man undrar hur en eventuell inflaggningsvåg efter ett lika eventuellt positivt tonnageskatte-besked, kommer att hanteras bemannings mässigt. Det kommer ju inte att finnas sjöfolk kvar i Sverige så att det räcker. Kanske blir det omvända då, att alla ilandsparkade norrmän från supplybåtarna får de jobben? Pay-back time till Norge så att säga.Vore väl helt i sin ordning .Om det nu finns några norrmän som vill jobba för svenska löner ? Annars 100% TAP eller vad det kallas numera.blir lösningen? Så då var det ju försent för den svenske sjömannens vidkommande i alla fall.

  • arbetar utomlands

    vem försöker de lura?

  • Anonymous

    Logga in på Platsbanken och se hur många jobb som finns.

  • Gurra

    AF kan man lägga ner, fungerar mest som värme/bidrag stuga

  • Anonymous

    Hur ser sjöfatens framtid egentligen ut? Känns som en ständigt debatt fram och tillbaka gör det nästan omöjligt att få en klar bild för en som sökt till sjökaptens utbildning i höst. Beskedet dimpar ner i brevlådan om få veckor och hade gjort vad som helst för lite sannhetsenlig fakta om framtiden för sjömän. Om nån insatt har tid att skriva några rader skulle det högst uppskattas!

  • Jonas

    På tal om kockar! jag är utbildad ekonomibiträde med riktning storkök och skulle skicka in mina betyg men dom var inte godkända då min utbildning inte var gymnasial men jag har alla andra papper då jag har arbetat som bagare/konditor i många år på fartyg, vet många som har lika dan utbildning som jag har och som vill arbeta på fartyg men inte får sin utbildning godkänd från transport styrelsen. Så kockar finna men inte med fartygskock Certifikatet. Varför ska det vara så svårt när både erfarenhet och utbildning finn ???

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]