Fotograf: Privat

Kategori: Arbetsmarknad | Regelverk | Säkerhet

Anställda kritiska till neddragningar

De anställda är kritiska mot Transportstyrelsens nedskärningar på sjöfartsverksamheten i Göteborg. De anser att en konflikt med ledningen ligger bakom.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] ledningen ligger bakom.

Transportstyrelsen har beslutat att säga upp 8 fartygsinspektörer på kontoret i Göteborg. Anledningen som ges är att det finns ett stort ekonomiskt underskott i främst Göteborg beroende på att allt fler rederier flaggar ut.

Men Michael Johansson, förste fartygsinspektör och fackligt ombud, och Tryggve Rosengren, förste fartygsinspektör, är båda väldigt kritiska till ledningens beslut.

”Ingen rimlig chans att vi klarar det”

– Efter uppsägningarna blir det bara 4 inspektörer kvar på vårt kontor som då ska sköta cirka 600 inspektioner och tillsyner per år, berättar Tryggve Rosengren.

– Det finns ingen rimlig chans att vi ska klara av det, menar Michael Johansson.

Bakomliggande konflikt

De berättar för Sjöfartstidningen att de sedan en tid haft en konflikt med ledningen inom Sjö- och luftfartsavdelningen på Transportstyrelsen. Enligt de båda så finns det flera orsaker.

– Bland annat var vi kritiska mot tillsättningen av en sektionschef här i Göteborg, säger Michael Johansson.

– Vi hävdade att han inte hade någon sjöfartskunskap. För ett år sedan blev vi därför anklagade och utredda av ledningen för kränkande särbehandling. Och ledningen hotade med att lägga ner hela kontoret om vi inte rättade in oss i leden.

Utredningen om kränkande särbehandling anmälde personalen till Arbetsmiljöverket, då de ansåg att det var fel att den sköttes internt. Något som även Arbetsmiljöverket ansåg och de har därför bett Transportstyrelsen att de ska göra en ny utredning, som sköts externt. Den utredningen är ännu inte klar.

”En av alla felkällor”

Dessutom är de kritiska mot ledningens kostnadsberäkningar.

– De menar att vi har har ett underskott på 7 miljoner i Göteborg, 9 miljoner i hela verksamheten. Men vi förmodar att det är en felberäkning, berättar Tryggve Rosengren.

Han menar att Göteborgskontoret förra året skötte nästan hela Norrlandsområdet, därför att Stockholm inte hade resurser tillräckligt.

– Då räknas, som vi förstått det, intäkterna till Stockholms fördel, medan kostnaden hamnar här i Göteborg. Det är bara en av alla felkällor.

Antalet inspektörer halverade

– Sedan är det frågan om utflaggningarna också, säger Michael Johansson och fortsätter:

– Bemanningsanpassningarna för det har redan gjorts. Hela styrkan med fartygsinspektörer har mer än halverats sedan utslagningarna började. 2009 var vi sammanlagt 62 stycken. Efter denna nedskärningen är det bara 28 kvar i hela landet.

Enligt Michael Johansson och Tryggve Rosengren så är ledningen medvetna om att inspektörerna redan idag inte hinner utföra den tillsynen som de ska utföra enligt lagen.

– Men trots det svarar de att budgetkraven väger tyngre.

Håller inte med om kritiken

Erik Eklund, ställföreträdande sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen håller inte med om kritiken som riktas mot ledningen.

– Grunden för nedskärningen är rent ekonomisk, säger han. 

– Det har inte på något sätt med ärendet om kränkande särbehandling att göra.

Han tycker snarare att ärendet har skötts på det sätt som det ska göras.

– Vi har gjort en analys och kommit fram till att det behöver skäras ner i Göteborg. Förfarandet har följt all existerande praxis som vi har i Transportstyrelsen.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]