[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ått kasta in handduken.
Rederiet, som startades för koltransporter från den brittiska gruvindustrin och som sedan specialiserade sig på operation av mindre bulkfartyg i Nordeuropa och Medelhavet, sålde sitt sista fartyg förra månaden och har nu begärts i konkurs. En talesman säger till lokal media att eftersom man är inne i en av de värsta marknadssvackorna på många år och inte ser någon ljusning på åtminstone 12 till 18 månaders sikt, hade man inget annat val än att lägga ned det 282 år gamla företaget.
Även det anrika norska familjeägda rederiet Kristian Jebsens Rederi, grundat 1929, har förlorat sitt egenkapital och lämnar nu sjöfarten och kommer tillsvidare att drivas som ett investeringsbolag, skriver Dagens Næringsliv.
Spiken i kistan var förlusten av ett charteravtal med Store Norske för koltransporter från gruvan i Svalbard. Avtalet sades upp efter korruptionsanklagelser där rederiet skulle ha betalt stora summor till en av Store Norskes anställda för en lukrativ charter.
Avtalet ingicks 2007 och skulle ha gällt till 2022. En förlikning träffades mellan parterna förra året.
Kristian Gerhard Jebsen startade KGJS 1968 sedan han inte kommit överens med sin far och bror om driften av familjerederiet. Kristian Gerhard Jebsen startade också torrlastrederiet Gearbulk.
[/flowy_subscriber_only]