[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]l lotsbåt som möjligt.
– Vi har kommit en bit på väg och har fattat ett första beslut, men ännu har vi inget exakt datum när vi kommer att sätta igång. Just nu är vi en fas där vi letar finansiering, och rimligt att tro är att vi kommer igång rent praktiskt någon gång nästa år, säger Andreas Bach, chef för Sjöfartsverkets affärsområde Transport- och farledsservice, till Sjöfartstidningen.
Större projekt
Enligt Andreas Bach ingår en kommande metanolkonvertering i ett större projekt, där syftet är att man ska få fram en maximalt miljövänlig och klimatneutral lotsbåt.
– Vi tittar på helheten med allt från energiförbrukningen vid kaj till bottenfärger, motoroljor och så vidare. En eventuell metanolkonvertering skulle förstås bli en viktig del i detta större sammanhang, eftersom framdrivningen är den stora miljöboven. Där skulle vi kunna bli en first mover, säger Andreas Bach och fortsätter:
– Metanoldriften i sig är ju inget innovativt, nu har till exempel Stena Germanica byggts om. Men jag tror inte man har testat metanoldrift så mycket i mindre maskiner och på mindre båtar. Därför skulle det vara intressant att se vad klassen och Transportstyrelsen skulle säga om en sådan här konvertering, om den skulle gå igenom alla inspektioner.
Söker pengar
Slutgiltigt beslut om projektet – som är tänkt att bli ett samarbete mellan Sjöfartsverket, industrin, SMTF och universiteten – kommer förhoppningsvis innan sommaren. Fram tills dess letar man alltså finansiering för fullt.
– Vi söker vitt och brett, bland annat hos EU och Trafikverket. Vi hör oss också för hos metanolproducenterna och vill i detta skede inte utesluta någon.
Exakta hur motorn kommer att utformas är inte klart, men troligen kommer det att bli en dual fuel-motor.
– Det ska ju utredas, men det lutar åt det, säger Andreas Bach, som förklarar att det heller inte är helt klart var i landet man kommer att genomföra projektet.
– Men det får ju bli där det finns en möjlighet att bunkra, till exempel Göteborg eller Malmö.
[/flowy_subscriber_only]