Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | RoRo

Ännu ett Godby-fartyg till Medelhavet

Godby Shipping har flyttat ytterligare ett av sina fartyg söderut för trafik på Medelhavet och Röda havet för en italiensk befraktare.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]en italiensk befraktare.

Det åländska rederiet har chartrat ut roro-fartyget Mistral till italienska Visentini för trafik från Medelhavet till Röda havet och Adenviken.

– Chartern är på tre månader med option för en plus en månad, säger Godby Shippings vice vd Eva Mikkola-Karlström till Sjöfartstidningen.

Mistral gick in i sin tidsbefraktning den 19 april i Salerno i Italien. 

– Hon ska gå till Djibouti och Jebel Ali och sedan tillbaka till Salerno som det ser ut i dagsläget. Men det är ju en TC så det kan ändras, upplyser Eva Mikkola-Karlström.

Alla sysselsatta

Innan denna charter har Mistral gjort kortare resor för olika befraktare. Eva Mikkola-Karlström ser nu försiktigt positivt på marknaden.

– För tillfället har vi alla våra fartyg sysselsatta och det är ju glädjande och positivt på en marknad som har varit dyster länge. Det är kanske för tidigt att ropa hej ännu, men det är första gången på fem år som vi har alla fartyg i trafik och trafiken sträcker sig som kortast fram till hösten. Det kanske säger någonting.

Hon tillägger att nivån på en kortare tidsbefraktning ingalunda är lysande.

– Det tar oss över sommaren och det är bra i utgångsläget. Det är ju inte gratis att ha en båt liggande heller och det är bättre för fartyget att det kör. 

Förändring

Godby Shipping är ett exempel på hur roro-rederier har varit tvungna att anpassa sig till den strukturomvandling som roro-sjöfarten på Finland och Sverige genomgår. 

– År 2008 gick alla våra fartyg för skogsindustrin, och vi hade samma fartyg nu som då. Sex av dem gick för UPM och ett för SCA. Idag är det egentligen inget som går för skogsindustrin direkt, berättar Eva Mikkola-Karlström.

Godby Shippings nyaste och största fartyg Misana och Misida går indirekt i trafik för skogsindustrin, eftersom de fortfarande är tidsbefraktade till UPM som sedan har befraktat dem vidare till Finnlines genom en så kallad relet. Tillsammans med Link Star, som är tidsbefraktad till Nor Lines, är dessa tre fartyg de enda i flottan som numera går kvar i trafik på Östersjön och Nordsjön.

– De övriga går i trafik i andra fartområden för en annan typ av befraktare.

Miranda seglar på Medelhavet för Trasmed, Mimer på Medelhavet för CMA CGM, Midas i Karibien för CMA CGM och Mistral på Medelhavet och Röda havet för Visentini.

 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]