Sjösättningen av Stena Pro Marine ägde rum tidigare i veckan. Totalt ska sex metanoldrivna nybyggen i IMOIIMeMAX-klassen levereras under de kommande två åren: Stena Pro Patria, Stena Pro Mare och Stena Prosperous som kommer att vara Schweiz-baserade Proman och Stena Bulks joint venture-fartyg, samt de tre Proman-ägda fartygen Provident, Progressive och Promise.
[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] Pro Patria, Stena Pro Mare och Stena Prosperous som kommer att vara Schweiz-baserade Proman och Stena Bulks joint venture-fartyg, samt de tre Proman-ägda fartygen Provident, Progressive och Promise.
I början av november sjösattes det första fartyget i serien, Stena Pro Patria, vid Guangzhou Shipyard International.
Fartygen är på 49.900 dwt och kommer att utrustas med dual fuel-maskineri från MAN (6G50ME-C9.6-LGIM-W) som klarar metanoldrift. Enligt ett tidigare pressmeddelande från Proman och Stena Bulk kommer varje fartyg att använda cirka 12.500 ton metanol per år som marint bränsle.
[/flowy_subscriber_only]