Sjösättning av Generater, det andra av fartygen som byggts för A-O-S, American Offshore Services.

Fotograf: A-O-S

Kategori: Skeppsbyggnad | Specialfartyg

Andra av A-O-S nybyggen har blivit sjösatt

Generater, det andra CTV-fartyget som byggts för American Offshore Services, A-O-S, har blivit sjösatt.

Generater är det andra fartyget i den nya G-klassen som A-O-S byggt för den amerikanska marknaden och som bygger på N-O-S, Northern Offshore Services, 16 år långa erfarenhet av Crew Transfer Vessels, CTV. Det är fartyg som byggts för att kunna transportera vindtekniker och utrustning till den växande havsbaserade vindkraftindustrin på den amerikanska östkusten.

– Branschen är beroende av att tekniker snabbt kan transporteras till tornen för underhåll. Våra G-klassfartyg är specialiserade och designade specifikt för svåra nordatlantiska förhållanden året runt, säger Michael Burbelo, vd på American Offshore Services i ett pressmeddelande.

Kan stanna ute längre

Generater är 30 meter lång och systerfartyg till Gripper som levererades i våras. Fartyget är byggt designat av N-O-S, har plats för 24 passagerare och har faciliteter som gör det möjligt för fartyget att vistas offshore för 24-timmarsoperationer.

– I USA är detta en ny klass av Crew Transfer Vessels och A-O-S är en av få pionjärer inom området och är uppbackade av erfarenheten från den mer utvecklade europeiska havsbaserade vindkraftsindustrin. Vi har utvecklat vår standard med hög kvalitet, beprövad och pålitlig teknik. Vi har en stark tro på den amerikanska marknaden, där vi kan stödja expansionen av den havsbaserade vindkraftsindustrin, säger David Kristensson, koncernchef för Northern Offshore Group i pressmeddelandet.

  • Generater. Foto: A-O-S
  • Generater. Foto: A-O-S

Är förberedda för hybriddrift

Fartygen i G-klassen utgörs av fyra beställda hybrid-ready crew transfer-fartyg som uppfyller kraven i Jones Act, två från varvet Blount Boats i Rhode Island och två från varvet Metal Shark i Louisiana. De är designade för att klara tuffare utmaningar än tidigare typer av CTV-fartyg, bland annat tack vare en ny skrovform och Volvo Pentas IPS-system. De är klassade av American Bureau of Shipping, ABS.

Enligt pressmeddelandet är de byggda för att snabbt kunna konverteras till hybriddrift så snart som industrin efterfrågar det.

Nöjda med Grippers start

Gripper och Generater både ägs och drivs av A-O-S, som förutom N-O-S består av ett partnerskap med det USA-baserade investeringsföretaget OIC. De har sin verksamhet lokaliserad till Cambridge Innovation Center, CIC, i centrala Providence.

– Generaters systerfartyg Gripper har varit i kontrakt varje dag sedan leveransen. Recensionerna vi fått hittills har varit fantastiska och vi ser potential för en fortsatt expansion av vår flotta framöver. Vi har precis börjat, säger Michael Burbelo i pressmeddelandet.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]