[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]rtyget på redden utanför Skagen. Den svenska flaggan halades och istället hissades Panama-flagg. Ett emotionellt ögonblick för både besättningen ombord och rederiet som haft fartyget sedan hon byggdes för 20 år sedan.
– Det är såklart kluvna känslor kring detta. Det är ju som en familjemedlem som försvinner efter så många år. Det har varit ett fantastiskt fartyg som verkligen har levererat. Under de här åren har vi inte haft några större haverier alls eller saker som gjort att det inte fungerat. Ramona har kört dygnet runt, året om, säger Christian Nilsson, vd på Rederi AB Älvtank.
Bakgrunden till försäljningen hänger ihop med den praxis som finns om att europeiska oljebolag inte använder sig av tankfartyg som är äldre än 20 år.
– Rent produktionsmässigt hade hon kunnat köra i många år till, vilket är många människors förtjänst. Vi har haft grymma besättningar under åren och det skojiga är att av de som jobbar på våra andra fartyg idag har de flesta varit på Ramona någon gång, säger han.
Under de 20 åren har totalt 385 personer arbetat ombord på fartyget.
– Det är verkligen många som har arbetat ihop och trivts väldigt gott där ombord, säger han.
Idén om att bygga Ramona föddes under 2002 då Älvtank körde för det danska befraktningsbolaget Nordtank som delvis ägdes av Furetank.
– Vi kom fram till att det skulle vara moget att beställa nya fartyg. Tanken var att bygga fartyg i samma storlek som dåvarande Furenäs på runt 13.000 dwt, säger han.
Vid den tiden hade både Donsötank och Nynäs byggt nya fartyg i Kina på Shanghai Edward Shipbuilding. Efter en studieresa dit inledde Älvtank och Furetank förhandlingar om att bygga två fartyg där. En delegation från varvet kom därefter till Sverige för att förhandla med rederierna.
– Jag minns när vi satt där så började vi fundera på om det skulle gå att öka storleken lite till 16.000 dwt för att vi skulle kunna lasta lite mer. Kineserna började räkna lite på ett fartyg som var lite längre och lite högre. Till slut kom vi fram till en deal och då beställdes Fure Nord och Ramona, säger han.
Fure Nord levererades i oktober 2004 och Ramona i december 2004. Christian Nilsson var själv befälhavare ombord då och var med om att ta hem fartyget till Sverige.
– Jag var skeppare ombord och då var min fru lärare. Just då var det jullov så hon och min lilla son Axel på tre år följde med. Dessutom var min far bås ombord, morsan var med liksom min bror som var andre styrman. Även min morbror Johannes Jakobsson som var vd på Älvtank vid den tiden var med så vi var ett ganska gott gäng som körde hem henne, säger han.
Kvar i Älvtanks flotta efter försäljningen av Ramona är de båda Vingafartygen Ramelia och Ramanda. Och under den första veckan i december i år kommer flottan att utökas med Fure Vinga som rederiet då tar över från Furetank.
– Det gör att det hela känns ganska bra, vi har en nytt fartyg på gång som dessutom är mer eller mindre identisk med de två som vi redan har. Besättningen från Ramona splittras tyvärr eftersom vi kör en mix mellan alla våra fartyg för att bättre kunna dra nytta av lärdomarna som finns från de andra systrarna, säger Christian Nilsson.
Ramona köptes av Glory International Tankers och har fått namnet Ramona 5. Nu väntar en framtid i vattnen mellan Indien och Persiska viken.
FAKTA: Ramonas liv i siffror
Ålder: 20 år.
Levererad: 17 december 2004.
Antal resor: 792.
Varv runt jorden: 31
Mängd fraktad last: 12 miljoner ton.
Antal besättningsmedlemmar: 385
Antal målarburkar: 1.350
Antal oljebyten: 411
Antal säckar med ris: 722
Antal söndagsfrukostar: 1.032