Fotograf: Volvo Penta

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart

Älvfärja konverteras till eldrift

Älvsnabben 4, en av Styrsöbolagets färjor, som trafikerar älven i Göteborg för Västtrafik ska konverteras till eldrift i samarbete med Volvo Penta.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]marbete med Volvo Penta.

Som en fortsättning på konceptet ElectriCity, som i dag bland annat innefattar en helt elektrifierad busslinje över älven i Göteborg, ska en av färjorna på älven konverteras till eldrift.

Ska klara längre sträckor

Sedan tidigare är det känt att Västtrafik beställt ytterligare ett systerfartyg till Älveli och Älvfrida som ska drivas av el och som ska heta Elvy. Men Elvy ska enbart trafikera linjen mellan Stenpiren och Lindholmspiren. Tanken med det här projektet är att Älvsnabben 4 ska kunna trafikera hela älvturen mellan Lilla Bommen och Klippans Färjeläge på el.

Konverteringen sker i ett samarbete mellan Styrsöbolaget, som äger Älvsnabben 4, och Volvo Penta. Det existerande dieselmaskineriet ska bytas ut mot ett batteri-elektriskt propulsionssystem med motsvarande effekt samt ett genset som använder HVO som bränsle. Initialt ska fartyget laddas under natten och använda sitt genset som support.

Redo 2020

Planen är att projektet ska sätta igång under nästa och förhoppningen är att fartyget ska trafikera älven i slutet av 2020.

– Volvo Penta har en fördel när det kommer till elektromobilitet. Som en del av Volvo Group har vi tillgång till teknik och expertis från många års utveckling av elbussar i Göteborg, säger Björn Ingemanson, vd på Volvo Penta, i ett pressmeddelande.

Elektrifieringen avgörande

– Västtrafik siktar på att reducera CO2 utsläppen med 90 procent innan 2035. För att nå det målet är elektrifieringen av all vår stadsservice avgörande. ElectriCity-initiativet är ett viktigt steg i rätt riktning, säger Camilla Holtet, utvecklingschef på Västtrafik.

Utöver Volvo Penta, Styrsöbolaget och Västtrafik ingår även följande företag och organisationer i projektet: Volvo Group, Västra Götalandsregionen, Göteborgs stad, Chalmers, Energimyndigheten, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Göteborg Energi, Älvstranden Utveckling, Ericsson, Keolis, Akademiska Hus och Chalmersfastigheter

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]