[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ll Sjukhuset i Kalmar.
Räddningsledaren Jonas Malmstedt på Sjöfartsverkets Sjö- och flygräddningscentral vill inte berätta exakt vilken typ av sjukdom sjömannen drabbades av, men säger till Sjöfartstidningen att det var ett såpass allvarligt akutfall att det var nödvändigt att skicka ut helikoptern Lifeguard 908 från Visby och flyga sjömannen till sjukhus.
– När någon kontaktar oss i ett sådant här ärende så gör vi en bedömning ihop med läkare och befälhavare om det behövs en medicinsk evakuering, en så kallad Medevac. Ofta handlar det om till exempel hjärtinfarkt, någon allvarlig arbetsolycka, eller att man skurit sig eller klämt sig på något sätt.
Kan landa direkt
Enligt Jonas Malmstedt så genomför man ett hundratal sådana här medicinska evakueringar från fartyg per år, varav över hälften görs med hjälp av helikopter där man i likhet med onsdagsmorgonens fall vinschar upp patienten.
– På en del fartyg, som till exempel Finlandsbåtarna i den Stockholmska skärgården, kan vi landa direkt och slipper då att vinscha, säger Jonas Malmstedt och fortsätter:
– Det här är något som ingår i Sjöfartsverkets Tele Medical-tjänst, som är en medicinsk rådgivningstjänst dit alla svenska sjömän har rätt att vända sig. Alla som jobbar på sjön har enligt FN-konventionen rätt till sjukhus och även om du skulle jobba ombord på till exempel ett singaporeflaggat fartyg så kan du alltså konsultera oss. När någon ringar oss så kopplar vi i vår tur upp oss mot en läkare som är kontrakterad av Sjöfartsverket, och så gör vi alltså ihop med befälhavaren en gemensam medicinsk bedömning. Totalt har vi omkring 400 rådgivningsärenden per år, säger Jonas Malmstedt, räddningsledare vid Sjö- och flygräddningscentralen.
På väg till Finland
Biltransportfartyget Main Highway befann sig mellan Öland och Gotland på väg till Hangö i Finland när sjukdomstillbudet inträffade och evakueringen genomfördes. Fartyget ägs av rederibjässen “K” Line European Sea Highway Services (KESS), är byggt 1998 och är på 3.347 dwt.
[/flowy_subscriber_only]