Fotograf: Fredrik Davidsson

Allt på ett ställe

Varje resa genererar papper och mejl att hålla reda på. Skogsindustrin har hittat ett sätt att samla allt.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tt sätt att samla allt.

logistikstöd – Den stora biten i det här är att alla ska ha samma information, säger Jon Ruthström, vd och ensam anställd i Vesselplan som har en IT-lösningen där alla inblandade i hela logistikkedjan för en last kan samla alla dokument och kommunikation på ett och samma ställe.

Jon Ruthström och hans far Olle Ruthström ägnar sig ursprungligen, och huvudsakligen, åt att handla med skogsprodukter i egna bolaget Tylöskog. Bolaget har funnits i 25 år och fraktar varje år omkring 500 000 kubikmeter skogsråvaror.

– När jag började här för ett par år sedan gjorde Olle all planering på ett A4-papper, säger Jon Ruthström.

– Om det var något som ändrades så gjorde jag ändringen på papperet och så faxade jag iväg det, säger Olle Ruthström.

– Jag började med excel-blad för att i alla fall ha lite data, säger Jon Ruthström som trots det inte var nöjd med alla excel-blad och papper utan tillsammans med Anders Edbro på Södra Skogsägarna började fundera på hur det kunde bli bättre.

– Det var i januari förra året och den 24 augusti gick vi live med systemet. Idag har vi 28 kunder med sammanlagt 73 användare. Det låter kanske inte så mycket men vi har flera av de stora uppköparna, det vill säga skogsbolag som Södra, SCA och Sveaskog. 

Ägarna konkurrerar

Dessa tre konkurrerande bolag har dessutom ägarmajoritet i Vesselplan.

– De här företagen är konkurrenter så det är väldigt viktigt med sekretessen och att varje företag bara har tillgång till sina egna båtar eller uppdrag. Det är inte så att ägarna kan se alla uppgifter i systemet.

Det finns flera andra integrerade lösningar där logistikkedjans olika aktörer går in och gör sina noteringar för varje frakt. Ofta är de lösningarna dock kopplade till, och utvecklade av stora aktörer, och exempelvis en mäklare eller agent har en rad olika system han måste gå in i och fylla i uppgifter. Vesselplan hoppas bli ett system för alla och det finns inget som säger att det bara är skogsindustrier som kan använda det. Krossad sten, en vanlig returlast från Sverige, finns redan i systemet.

En databas

– Egentligen är det bara en databas som är internetbaserad, säger Jon Ruthström.

I en databas kan varje enskild användare själv välja vad han eller hon vill se. Alla har inte behov av samma information. Det går också att sortera informationen efter exempelvis fartyg och se vilka resor det gjort, hur många kubikmeter det lossat i vilka hamnar under vald period.

– Man kan se i vilka hamnar det alltid är väntetid, hur lång tid det tar att lossa samma fartyg med samma last i olika hamnar eller hur effektiva olika fartyg är.

Det är dock inte dessa positiva bieffekter som är huvudpoängen.

– Vi slipper en massa papper. Det här kan förenkla verksamheten och då kan både vi och ägarna tjäna mer pengar, säger Jon Ruthström som kallar sin produkt för ”attraktivt prissatt”.

– Vi tar en engångsavgift på mellan 250 och 500 euro, beroende på hur många kubik kunden hanterar i systemet. Sedan tar vi en avgift per ton. En agent betalar 3 öre per ton och de stora, som Södra, betalar 15 öre per ton.

Samtidigt är det de som betalar mest för systemet som också har mest nytta av det.

– Har du bara ett par båtar om året går det bra med excel-blad men har du 100 båtar blir det värre, säger Jon Ruthström.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]