Fotograf: Meyer Turku

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Allt klart för Tallink-nybygge

AS Tallink Grupp har tecknat slutgiltigt avtal med Meyer Turku Oy om leverans av en LNG-driven bil- och passagerarfärja för linjen Helsingfors–Tallinn.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]n Helsingfors–Tallinn.

Tallink har nu bekräftat beställningen av en 212 meter lång färja med kapacitet för 2.800 passagerare från varvet Meyer Turku i Åbo. Parterna tecknade intentionsavtal, ”letter of intent”, i december 2014.

Nybygget får ett brutto om 49.000 och servicefarten blir 27 knop. Kontraktet är värt omkring 230 miljoner euro och leverans sker i början av 2017.

Fartygets maskineri använder LNG som bränsle.

Shuttle-koncept

– Vårt shuttle-koncept har gett begreppet snabb sjöförbindelse en ny betydelse och nu är tiden mogen att ta nästa steg. Vi har lärt oss av egna erfarenheter och vi har lyssnat på våra kunder och sakkunniga inom området, säger Janek Stalmeister, koncernchef för AS Tallink Grupp.

Fortsatt tradition

– Vi på Meyer Turku är glada över att fortsätta den långa och fina traditionen att bygga färjor för Tallink och med vår nya och avancerade LNG-propulsionsanläggning tar vi detta samarbete till följande teknologiska nivå. Med detta kontrakt ökar vi vår produktion med 30 procent 2016, vilket är positivt för varvet och dess underleverantörer i hela regionen. Vidare gör det möjligt för oss att implementera vår strategi att vidare förbättra våra möjligheter att göra nödvändiga rekryteringar samt förbättra våra designs- och byggmetoder, säger Jan Meyer, vd för Meyer Turku Oy.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Skeppsbyggaren

    Vet någon vem som ritat/ utvecklat / designat fartyget? (är koncept och detail design firman den samma i detta projekt?)

  • Mats

    En option ska vara på gång. Det vore trevligt med dubbla trailerdäck på Åbolinjen. Hyttplatser måste till så om den ev optionen går till Silja blir fartyget större än det här beställda

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]