Fotograf: South Jeolla Provincial Government

Kategori: Haveri | Passagerarsjöfart

Allt fler döda efter färjekatastrof

Antalet bekräftade döda efter färjekatastrofen i Sydkorea stiger nu för varje dag. På tisdagen hade 108 personer hittats omkomna, samtidigt som nästan 200 personer fortfarande saknas.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]oner fortfarande saknas.

Den sydkoreanska nyhetsbyrån Yonhap News Agency rapporterar på tisdagen att av de 476 människor som fanns ombord på passagerarfärjan Sewol som sjönk utanför Sydkoreas sydvästra kust onsdagen den 16 april så har sannolikt endast 174 personer överlevt, däribland färjans befälhavare och de flesta besättningsmedlemmar. Därmed kommer den slutliga dödssiffran med största sannolikhet att hamna på drygt 300. 

Ett stort antal – närmare bestämt 339 stycken – av de som befann sig ombord på färjan var barn, ungdomar och deras lärare som var ute på sin årliga utflykt till turistön Jeju, dit färjan var på väg från staden Incheon på fastlandet.  

J-formad gir

Enligt Yonhap News Agency är på tisdagen 212 fartyg, 34 flygplan och 550 räddningsarbetare involverade i räddningsoperationen, som nu är inriktad på att bärga kroppar från de däck där de flesta passagerare tros ha omkommit. 

Orsaken till olyckan är sannolikt att färjan av okänd anledning gjorde en ”J-formad” gir i alltför hög hastighet och därefter snabbt fick kraftig slagsida, kantrade och sjönk. 

Myndigheterna misstänker också att fartygets last kan vara en bidragande faktor till olyckan. Enligt nyhetsbyrån Reuters var Sewol lastad med 105 containrar, och en teori är att ett okänt antal containrar kan ha förskjutits i samband med giren och därigenom orsakat eller påskyndat kantringsförloppet. 

Övergav fartyget 

I lördags greps befälhavaren och ytterligare två besättningsmedlemmar, och befälhavaren anklagas nu dels för att ha gjort en ”alltför snabb kursändring utan att ha minskat farten”, dels för att ha agerat försumligt och vårdslöst i samband med evakueringen – detta efter att det framkommit att befälhavaren i onödan fördröjt evakueringen genom att beordra passagerarna att stanna kvar i sina hytter, samtidigt som han själv övergav fartyget före merparten av passagerarna. 

Enligt Reuters har även den koreanska sjöräddningen kritiserats för att ha agerat bristfälligt i samband med olyckan. 

Jämförs med mord

Dessutom uppges Sydkoreas president Park Geun-Hye rikta skarp kritik efter olyckan mot såväl befälhavaren som besättningen på färjan. I ett uttalande ska hon ha sagt att ”befälhavarens och en del besättningsmedlemmars agerande var ytterst obegripligt, oacceptabelt och att jämföra med mord”.

Sewol byggdes i Japan 1994 och är på 6.586 GT. Hon köptes 2012 av Chonghaejin Marine Co Ltd i Sydkorea från det japanska rederiet A-Line. Den senaste årliga inspektionen av Sewol genomfördes i februrari 2014. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]