[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]a period förra året.
Ledningen för Stockholms Hamnar förklarar ökningen med att Stockholmsregionen är ett både dynamiskt och snabbväxande område, och att allt fler rederier väljer att frakta godset sjövägen dit.
– Vi är mycket glada för den här positiva utvecklingen som bidrar till minskad miljöbelastning och mer effektiva transportflöden till Sveriges största konsumtionsområde, säger Henrik Widerståhl, vice VD Stockholms Hamnar, i ett pressmeddelande.
Fem rederier
Stockholms Hamnars containerterminal är belägen i Frihamnen och trafikeras för närvarande av fartyg från de fem rederierna MSC, CMA-CGM, Team Lines, Unifeeder och SCA Logistics.
Terminalen drivs av den globala terminaloperatören Hutchison Port Holdings (HPH).
Långt till Shanghai – och Göteborg
För den som är nyfiken på hur containervolymerna i Stockholms Hamnar står sig i en kortfattad nationell och internationell jämförelse kan det vara intressant att titta på lite siffror för helåret 2012.
Då framgår att man i Stockholms Hamnar hanterade knappt 36.000 teu under helåret 2012, medan man i Göteborgs Hamn under samma tidsperiod hanterade omkring 900.000 teu och i världens största hamn – Shanghai – hanterade hela 31,8 miljoner teu.
[/flowy_subscriber_only]