Personen på bilden har inget med artikelns innehåll att göra.

Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Arbetsmarknad | Container | Offshore

Allt fler arbetslösa fartygsbefäl

Arbetsmarknaden för fartygsbefäl och maskinbefäl har hårdnat, men för matroser och motormän ser det ljusare ut. Det visar färsk statistik från Arbetsförmedlingen Sjöfart.

Nya siffror från Arbetsförmedlingen Sjöfart visar att det främst är fartygsbefäl klass V som fått det tuffare. I september månad var 51 sjöbefäl klass V inskrivna som arbetslösa, medan motsvarande siffra för september förra året var 32. Det innebär att antalet arbetslösa inom denna kategori på ett år ökat med 59 procent.

Sena avgångsklasser

– Avgångsklasserna i år var ganska så sena, vilket innebar att många gjorde praktik under sommaren och nu har skrivit in sig hos. Så därifrån har vi en del nyinskrivningar. Det är nog främst det som sticker ut med de senaste siffrorna, även om det varit så här tidigare år också, säger Katarina Källman Rexius vid Arbetsförmedlingen Sjöfart, som påpekar att sommarens säsongsanställningar uppphörde från och med september, vilket i vanlig ordning gör att septembersiffrorna ökar jämfört med sommarmånaderna.

23-procentig ökning

Även för exempelvis klass II-befäl har antalet arbetslösa ökat från förra året, även om det här inte rör sig om lika höga siffror: från 11 stycken i september 2014 till att det nu är 18 inskrivna som arbetslösa. För befäl med kaptensbehörighet är läget oförändrat – i september var 20 stycken inskrivna och lika många var det vid samma tidpunkt förra året.  

Lägger man ihop samtliga kategorier fartygsbefäl hade 105 stycken skrivit in sig hos Arbetsförmedlingen i september, medan det i september 2014 var 85 stycken inskrivna.

Antalet arbetslösa fartygsbefäl har totalt sett alltså ökat med 23 procent. 

Tufft även för maskinbefälen 

När det gäller maskinbefälen har dessa också fått det tuffare. I september var nämligen totalt 38 stycken inskrivna hos Arbetsförmedlingen, vilket är en ökning med 38 procent från förra året då 28 stycken var anmälda som arbetslösa.

Tittar man sedan närmare på de olika maskinbefälskategorierna ser det bäst ut för klass II-befälen, där endast tre stycken i september var anmälda hos Arbetsförmedlingen. För maskinbefäl klass V var 21 stycken inskrivna i september, medan motsvarande siffra förra året var 17 stycken.

Bättre för matroser och maskinmän

För behöriga matroser och maskinmän ser det dock desto bättre ut. I september var 64 behöriga matroser inskrivna hos Arbetsförmedlingen, vilket är en minskning med 25 procent jämfört med motsvarande tid förra året. Och för motormännen var i september 22 stycken anmälda som arbetslösa, medan 33 stycken var inskrivna i september förra året.

För kockarna är läget oförändrat: i september var 14 fartygsstewarder inskrivna som arbetslösa, vilket är samma siffra som i september förra året.

Inga kadettplatser

En sak som enligt Katarina Källman Rexius sticker ut i den senaste statistiken är att ett antal fartygsbefäl som gått befälsutbildning i Norge nu skrivit in sig hos Arbetsförmedlingen Sjöfart. Orsaken är att det till följd av offshorekrisen saknas kadettplatser i Norge, vilket gör att vissa av de norgeutbildade befälen inte har något fartyg att göra praktik på.

– Ja, det har ökat och det är något nytt. Samtidigt är det inte jättemånga, utan det rör sig om en handfull personer, säger Katarina Källman Rexius och tillägger att krisen inom norsk offshore generellt ännu inte tycks ha fått något riktigt genomslag hos Arbetsförmedlingen.

– Vi har fått in några stycken därifrån, men det är inte jättemånga. Det är möjligt att det är en del som fortfarande har uppsägningslön och samtidigt försöker få nytt jobb själva. Men trots att det överlag har sagts upp så många i Norge så har det ännu inte märkts så mycket hos oss.

Kommentarer

  • Anonym

    Hur många använder arbetsförmedlingen? 1 av 10 arbetslösa sjöbefäl kanske? Hur många är det därute som skippar arbetsförmedlingen och söker på andra sätt och därmed utesluts från statistiken? Skulle vara intressant att veta.

  • Chief

    Varför har vi två sjöfartshögskolor? Vi utbildar fler befäl än vad marknaden har behov av… Varför inte nautiker i Kalmar och sjöingenjörer på Chalmers?

    • Anonym

      Finland har fyra… varav den i Mariehamn har svenska studerande i majoritet.

      • Chief

        Men varför utbilda fler än marknaden vill ha? Jag har inte 100% koll på hur det är i Finland men det är ingen poäng i att utbilda personer som inte hittar juniorbefattningar…

        Svensk sjöfart är för liten för två utbildningar!

        • Chalmerist

          Just antal är nog bara om pengar. Programmen måste examinera x antal varje år för att utbildningen skall gå break even. Tyvärr spelar nog marknaden mindre roll där, men vet att man på Chalmers tittar på områdes utbildning inom programmet, när man kan rikta sig mot tank, cruise eller offshore.

    • Chalmerist

      Tror det handlar om en kostnader. På Chalmers är det många lärare som undervisar både däck och maskin. Sen får de in skolpeng för alla som de kan använda för båda programmen.

      Sen vet jag inte men en gissning är prestige vem skall ha vilken utbildning, skall Chalmers ha maskin bara för det är en teknisk högskola är nog en svår fråga. Samt behöver även däck vissa maskin kurser och då måste viss maskin utrustning och personal även finnas på den skolan.

    • Anonym

      Bara för två-tre år sedan så såg marknaden helt annorlunda ut. Norska marknaden var stekhet. Man kan inte lägga ner en utbildning vid minsta nedgång. Dessutom så bestämmer antal sökande hur många högskolor som kan finnas kvar. Det finns många utbildningar som leder till direkt arbetslöshet, bla journalistutbildning för att nämna ett exempel. Jag tror att det är fullt möjligt att skaffa sig ett jobb även idag. Har sett ett flertal studenter som sökt sig till Maersk.

      • Chief

        Hur stort är söktrycket på respektive utbildningsort idag?

        • Anonym

          Troligtvis tillräckligt annars hade det varit nerlagt. Så fungerar Sverige idag. Bidragsverige fanns på 80 o 90-talet men inte längre…

        • Anonym

          Kan bara tala för Mariehamn där jag just nu går andra året. Vi sitter på ungefär en halv klass. Tror inte nya kullen skiljer sig i mängd.

          • Chief

            Jag tror att våra utbildningsorter kommer behöva en kritiskt massa för att kunna gå runt – dvs. öka antalet i varje kategori på en av utbildningarna. Sättet i Sverige kunde vara att renodla utbildningarna i Kalmar mot nautiker och Chalmers mot maskin.

            Hur länge kan man ha få elever och bibehålla kvalitéten på två ställen?

  • Anonym

    Som sagt är det fler o fler som söker sig utomlands och inte via arbetsförmedlingen!

    De där siffrorna ger verkligen inte en sann bild på hur det egentligen ser ut…

  • Anonym

    Det ena behöver inte utesluta det andra. Själv är jag både inskriven och söker på andra sätt samtidigt.

  • Anonym

    En bra lösning kan vara att förtidspensionera samtligt befäl vid 60 och därmed skapa plats för det yngre folket.

    • Anonym

      Och hur skall det betalas?
      Pensioner är en utgift för staten. Ju fler som skall dela på välfärden ju mindre blir det per person. Men du kanske är en sådan person som vill att staten lånar pengarna och skjuter över skulden på nästa generationer? Framtiden är inte ljus för våra unga. De finner inget jobb eller bostad och skall sedan betala för det allt större köttberget!

      • Albin

        Vet du överhuvudtagit något om vad du skriver?

        • Anonym

          Funderat på var pengarna till garantipension, till de som inte jobbat i Sverige, kommer ifrån?
          Faktum är att de pensionsinbetalningar som gjorts inte täcker kostnaderna. De pensionsinbetalningar som görs idag räcker inte heller. Alltså måste det lånas till detta. Och lån måste betalas tillbaka. Något som framtida generationer kommer få göra. Dyrt!

      • mats

        Totalt fel utav dig.Pension är innestående ersättning som man har betalat in under hela sitt arbetande liv.

        • Morris

          Ja det var så det brukade vara en gång i tiden.
          Nu betalas pensionerna av pensionsavsättningar från dagens arbetande generation.
          Endast PPM-delen är personlig.

        • Anonym

          Jo, om det nu vore så att endast den som betalat till pensionssystemet skulle få något. Men eftersom många som skall ha pension inte bidragit så blir det kollaps i systemet…

      • Seglande i FoC

        Bættre att våra svenska befæl som betalat in till systemet får ut æn att vi leker hela værldens socialbyrå. Hade vi satsat på oss sjælva hade vi haft råd.

        Ja, vi måste stælla grupper mot varandra eftersom kassakistan ær tom.

    • Anonym

      Alla befäl under svensk flagg kan gå vid 60 med i stort sett full pension, det har vi betalat för under 40? år, men de flesta verkar att ha varit för giriga att göra det.

  • ej arbetslös

    tyvärr så söker arbetslösa styrmän jobb som matroser

  • Förnamn Efternamn

    Internationellt sett är det väl brist på befäl? Det är ju naturligtvis en större fråga om Svenska högskolor skall utbilda personer som sen inte är verksamma inom riket. Men som @anonym säger – marknaden svänger, det är lång ställtid på utbildningsinsatser. Både Sjöfartshögskolan och Chalmers levererar utbildningsplatser på beställning av utbildningsdepartementet.

  • Sedde

    Halvera antalet utbildningsplatser till att börja med, det är ju logiskt sett det enda riktiga i nuläget!
    Det är inga bristyrken det handlar om och kommer sannolikt aldrig att bli heller, det sätter asiaterna stopp för!

  • Anonym

    Fredrik vill satsa på Orust.

    • Sven

      I alla fall polska orustare 😉

  • Ute i Världen

    Det är en jättebrist på sjöbefäl i världen
    Ser inte problemet annat än att man inte söker utanför fönstret där man bor. Lathet? okunskap? Eller bara ovilja att segla längre bort?

    • Bert

      Okunskap det ser man mycket i detta forum. Det är brist på befäl från lågkostnads länder. Finns ingen brist på befäl från Väst Europa bara kolla in alla rekryterings sidor på nätet så inser man ganska snart från vilka länder och vilken lönenivå de helst vill ha sina befäl från. Går inte bo i Sverige betala skatt och socila avgifter etc på en lön som tex befäl från Öst Europa har.

      • Kolja

        Håller med ovanstående, finns enbart jobb för personer från låglöneländer. 6/2 system och 1500 dollars i månaden. Inte så kul kanske..

        • Anonym

          En sanning med modifikation. Det finns rederier som vill leverera kvalitet, miljömedvetenhet och innovation och det finns bevisligen en marknad för detta.
          I Sverige så är Donsörederierna och Wallenius dom mest lysande stjärnorna. Min förhoppning är att Sverige tar till vara på detta.
          Utan sjöfart så minskar kunskapskapitalet i Sverige, dock inte på samma nivå som när vi förlorade varvsindustrin, en industri som skapade teknikbaserade innovationsföretag i sin närmiljö.

          • Chief

            Kunskapskapitalet – njae det är ju inte precis ”rocket science”…

            • Chief

              Det är inte många yrken som kvalificerar till ”rocket science”. Men på ett sätt har du rätt, alla kan ta en båt från A till B. Att jobba och stå i kan många göra mycket bättre än oss dock så föder lathet kreativitet. Själv jobbar jag på ett produktionsfartyg inom offshore med blandad besättning från hela världen. Alla ingenjörer ombord kommer från UK, USA, Canada, Australien och Skandinavien. Vi har även indier och filippinare ombord men inte inom ingenjörsbiten. Det finns helt enkelt inte kvalificerad arbetskraft riktad mot offshore/produktion i dessa länder. Så enkelt är det!

  • Egon Svensson

    Varför försöka blåsa liv i ett döende yrke i Sverige.
    Låglöneländer har och kommer att ta över dessa yrken som det har gjorts med jordgubbsplockning, textiltillverkning, varvsindustrin etc. Dessutom kommer framtidens fartyg att vara fjärrstyrda om några år.Vakna till Sverige och satsa utbildnings pengarna på framtidens jobb.

    • nyfiken

      Vad är ”framtidens jobb” då?

  • N.A Fyrst

    Gott att se att så många insett.utbildning till jobb som inte finns eller kommer att bli ?

  • Anonym

    Skolorna kommer dock inte anpassa intagen till arbetsmarknaden, för såvitt jag har förstått så kostar det pengar att driva skolorna och i det svenska högskolesystemet fungerar det så att utbildningarna får pengar för varje student skolan examinerar, så om de skulle minska intaget så skulle pengarna försvinna och det skulle bli omöjligt att driva utbildningarna. De som sköter skolorna vill säkert behålla sina jobb så de tar in så många som behövs för att kunna fortsätta verksamheten. För svenska skattebetalare innebär det att man finansierar utbildning av arbetskraft som flyttar utomlands och sedan inte bidrar något till svensk ekonomi. Om ni frågar mig så är hela högskolesystemet i vårt land trasigt.

  • Anonym

    man får söka sig utomlands för jobb. gick själv som matros i 2 år efter studierna för det inte fanns några jobb. sökte allt som flöt. nu jobbar jag utomlands. jobb är inget man får, det är något man skaffar sig…

  • Calle

    Finns hur mycket jobb som helst utomlands för maskinbefäl. Att sitta hemma i Sverige och tjata tjänar inget till. Ut och jobbat utomlands med er, har själv jobbat ute i 18 år med mycket bättre löner etc.

  • Anonym

    Dags att ställa sig frågan behövs det 2st skolor som utbildar sjöbefäl ?
    Ställ krav på vilka som får bli lärare.
    Stäng ner Chalmers Lindholmen.
    Under 2007-2013 var det folk på Chalmers Lindholmen som inte passade till sjöss som blev lärare där och det var katastrof.
    Utbildningen har blivit för ”Akademisk”
    De personer som har haft havet som sin vardag blir kuggade på Chalmers och söker sig hellre till Danmark för att få sin behörighet. Tack för ordet
    :/Lasse

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.